Eğitim fakültesi öğrencilerinin, sosyo-kültürel durumları ve enformatik bilgi düzeylerinin, yaşam doyumları ile ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: EYÜP AVCI

Danışman: HALÜK ÜNSAL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin sosyo-kültürel durumlarını, enformatik bilgi düzeylerini ve bunların yaşam doyumları ile ilişkisini incelemektir. Buradan hareketle üniversite gençliğinin profili ve yıllar içerisinde meydana gelen ilgi durumlarındaki değişmelerin üniversite gençliğine nasıl yansıdığı sorgulanmaktadır. Bu amaçla tasarlanan araştırma; Gazi Üniversitesi, Kırıkkale Üniversitesi ve Uşak Üniversitesi Eğitim Fakültelerinde okuyan öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma betimsel bir çalışmadır ve tarama yöntemi kullanılmıştır. Var olan durum betimlenerek, değişkenler arası ilişkiler ve ilişkinin ne düzeyde olduğu saptanmaya çalışılmıştır. Bu araştırmada, eğitim fakültesi öğrencilerinin enformatik bilgi düzeyleri ve yaşam doyumlarını ortaya koymaya yönelik değerlendirmeler, var olan şekliyle betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları; Sosyo- Kültürel Durum Belirleme Anketi, Enformatik Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi Anketi ve Yaşam Doyumu Ölçeğidir. Bu bağlamda anket verileri için yüzde (%) ve frekans (f) tekniklerinden yararlanılmıştır. Yaşam doyumu ile ilgili veriler içinse t-testi, anova gibi analiz tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin yayın takip etme sıklıkları ayda bir civarındadır, ayrıca öğrencilerin haftada yaklaşık 1-5 saat arasında kitap okudukları anlaşılmaktadır. Öğrencilerin boş zaman etkinlikleri olarak TV izleme, sinemaya gitme, internet kullanma ve kitap okuma gibi aktiviteleri tercih ettikleri anlaşılmaktadır. Öğrencilerin teknolojik aygıt olarak akıllı telefon ve dizüstü bilgisayar kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin yaşam doyum düzeyleri genelde orta düzeydedir. Araştırma sonunda; öğretmen adaylarının bilgiye erişim ve internet teknolojilerini kullanma düzeylerini geliştirecek yönde programların yeniden ele alınması, farklı fakültelerde öğrenim gören öğrencilerin yaşam doyumu ve enformatik becerilere ilişkin algıları karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve öğrencilerinin sosyal, psikolojik ve ekonomik olarak yaşam doyumlarını doğrudan ve dolaylı olarak etkileme potansiyeli olan değişkenler kullanılarak araştırmalar yapılması gibi önerilerde bulunulmuştur.