Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYŞECİK MERVE ÇİÇEK
Danışman: Mustafa Yıldız
Özet:
Türkiye’de ilk okuma yazma alanında hazırlanan lisansüstü tezleri incelenmeyi amaçlayan bu çalışma, betimsel düzeyde nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Çalışma kapsamında 92 yüksek lisans ve 16 doktora tezi incelenmiş olup verilerin toplanmasında doküman incelemesi, analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İncelenen çalışmalar yapıldığı yıla, lisansüstü düzeye, kullanılan araştırma yöntemi ve modeline, verilerin toplanmasında kullanılan yöntem ve araçlara, veri analiz tekniklerine ve konularına göre incelenmiş, bulgular frekans ve yüzde dağılımları verilerek sunulmuştur. Yapılan araştırma neticesinde Türkiye’de ilk okuma ve yazma ile ilgili lisansüstü tezlerin 2006 yılında hız kazandığı ve çoğunlukla yüksek lisans düzeyinde yapıldığı görülmüştür. Çalışmalarda daha çok nicel araştırma yönteminin ve tarama modelinin kullanıldığı tespit edilmiştir. İncelenen tezlerde en sık kullanılan veri toplama yönteminin görüşme, veri toplama aracının ise anket olduğu belirlenmiştir. Veri analiz teknikleri incelendiğinde ise ağırlıklı olarak betimsel istatistik verilerinin ve parametrik testlerin kullanıldığı saptanmıştır. İncelenen çalışmalar konularına göre yedi kategoriye ayrılmıştır. Tezlerin ağırlıklı olarak sırasıyla ilk okuma yazmada kullanılan yöntemlere, ilk okuma yazmaya etki eden faktörlere, uyum programı ve ilk okuma yazmaya hazırlığa, ilk okuma yazmada karşılaşılan sorunlara, öğretim programı ve ders kitaplarına, öğretmen yeterliliği ve bilgi düzeyi ile teknoloji ve ilk okuma yazmaya yönelik olarak hazırlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmaların alt problemleri, sonuçları ve önerileri belirlenen bu kategorilere göre ayrı ayrı incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler : İlk Okuma Yazma, Okuma, Yazma