Türkçe Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi ve Özel Gereksinimli Öğrencilere İlişkin Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Arzu Kaya

Danışman: ÖZLEM BAYRAK CÖMERT

Özet:

Bu çalışma, Türkçe öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi ve özel gereksinimli öğrencilerle ilgili düşüncelerini ve önerilerini almak amacıyla yapılmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek içinTürkçe öğretmenlerinin cinsiyetleriyle kaynaştırma eğitimi ile ilgili düşünceleri arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? Türkçe öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimiyle ilgili düşünceleri öğretmenlerin hizmet yıllarına göre farklılaşmakta mıdır? Türkçe öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilere uyguladıkları sınav türleriyle (çoktan seçmeli, uzun cevaplı, boşluk doldurmalı, kısa cevaplı sorular vb.) özel gereksinimli öğrencilerin akademik başarıları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? Özel gereksinimli öğrencilerin yaş seviyelerinin artmasıyla temel dil becerileri (dinleme, okuma, konuşma ve yazma) ve dil bilgisi alanlarında beceri düzeyinin artması arasında anlamlı bir ilişki var mıdır? sorularına da cevap aranmıştır. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir nitelik taşımaktadır. Veriler anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Sakarya'nın, Karapürçek, Akyazı, Erenler, Serdivan, Camili, Hızırtepe ilçelerinde 2015- 2016 eğitim öğretim döneminde görev yapan 193 Türkçe öğretmeni araştırmanın örneklemi olarak kabul edilmiştir. 193 Türkçe öğretmenine uygulanan anket ve 27 Türkçe öğretmeniyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla veriler elde edilmiştir. Öğretmenlere uygulanan anket, frekans ve faktör analiziyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda şu bilgilere ulaşılmıştır: Türkçe Öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimiyle ilgili genel bilgisini ve konuyla ilgili mesleki yeterliliğini ölçen anket sorularına kadın öğretmenlerin katılım düzeyi erkek öğretmenlerin katılım düzeyinden anlamlı derecede daha fazladır. Özel gereksinimli öğrencilerle ilgili anketin alt boyutlarına katılım düzeyi ise cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Türkçe Öğretmenlerin kaynaştırma eğitimiyle ilgili genel bilgisini ve konuyla ilgili mesleki yeterliliğini ölçen anket sorularına katılım düzeyi hizmet süresine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermemektedir. Özel gereksinimli öğrenciler ile ilgili ifadelerin geneli ile ve alt boyutlarından öğrenci gereksinimlerine özel ilgi, yaş ve beceri ilişkisi hizmet süresine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermezken, program yeterliliği hizmet süresine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Anket sonuçlarından elde edilen verilere göre temel dil becerilerindeki gelişmeyle öğrencilerin yaş seviyelerindeki artış arasında pozitif yönlü bir korelasyon olduğu görülmüştür. Yaş ile dil bilgisi düzeyinin artmasıyla beraber yaşla konuşma düzeyinin artışı arasında pozitif yönlü %63 düzeyinde; yazma becerisi artışıyla pozitif yönlü %67,1 düzeyinde; okuma becerisi artışıyla pozitif yönlü %58,1 düzeyinde; dinleme becerisi artışıyla pozitif yönlü %56,5 düzeyinde bir ilişki olduğu yapılan korelasyon analiziyle test edilmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşme sonucunda ise özel gereksinimli öğrencilere genellikle yazılı ve sözlü sınav yapıldığı görülmüştür. Öğrencilerin daha çok çoktan seçmeli sınavlarda başarılı olduğu bunun yanında öğretmen yardımı ile sözlü ve yazılı sınavlarda da başarı sağladıkları belirtilmiştir. Türkçe öğretmenlerinin büyük bir kısmı özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırılmasını olumlu karşılarken bununla birlikte öğrencilere uzman yardımıyla özel eğitim verilmesini ve ek zaman ayrılmasını önermişlerdir. Uzman yardımın sunulmadığı sürece bu öğrencilerin kaynaştırılmamış aksine arada kaynamış öğrenciler olacaklarını belirtmişlerdir.