Fen Eğitiminde Eğitsel Oyunların 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Fen Bilimleri Dersine Yönelik Motivasyonlarına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Sultan ATAKUL

Danışman: Havva Yamak

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Fen Eğitiminde Eğitsel Oyunların 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Fen Bilimleri Dersine Yönelik Motivasyonlarına Etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Şırnak ili Silopi ilçesine bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 42 tane 6. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Uygulama beş haftalık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel analiz yöntemine göre kontrol ve deney grubunun bulunduğu yarı deneysel desen uygulanmıştır. Yapılan araştırmalar süresince, “Madde ve Isı” ünitesi deney grubunda eğitsel oyunlarla öğretim kontrol grubunda ise öğretim programının ön gördüğü şekilde beş hafta boyunca öğretilmiştir. Çalışmada, veri toplama araçları olarak Madde ve Isı ünitesi başarı testi, Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği ve kullanılmıştır. Gruplara başarı testi ve motivasyon ölçeği ön test ve son test olarak ikişer defa uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 26.0 paket programından yararlanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda kontrol grubunda başarı ön test puanlarının ortalaması ile başarı son test puanlarının ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Deney grubunda başarı ön test puanlarının ortalaması ile başarı son test puanlarının ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Verilerin analizine göre öğretim eğitsel oyunlarla desteklendiğinde öğrencilerin akademik başarıları daha fazla artmaktadır. Derslerde eğitsel oyun kullanmak geleneksel öğretime oranla öğrencilerin akademik başarısını daha fazla arttırmaktadır. Deney grubunda motivasyon ön test puanlarının ortalaması ile motivasyon son test puanlarının ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Bu fark eğitsel oyunlarla desteklenmiş eğitimin öğrencilerin motivasyonunu az da olsa artırdığını göstermektedir. Kontrol grubunda motivasyon ön test puanlarının ortalaması ile motivasyon son test puanlarının ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur. Elde edilen bilgilere göre öğretmenlere farklı sınıf düzeylerinde de eğitsel oyun etkinliklerinin kullanımı önerilmektedir. Konuyla alakalı olarak araştırmacılara, çeşitli eğitsel oyunlar kullanımının motivasyon, başarı değişkenlerine olan etkisi dışında tutum, kaygı vb. değişkenlere olan etkisi ile ilgili araştırmalar üzerine çalışmaları önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Eğitsel Oyunlar, Akademik Başarı, Motivasyon, Madde ve Isı