Üstün yetenekli öğrencilerin Matematik Dersine Karşı Tutum ve Öz-yeterlilik Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLEK KOCAOĞLU

Danışman: Yasin Gökbulut

Özet:

Bu tez çalışmasında ilk ve orta öğretimde öğrenim gören üstün yetenekli öğrencilerin, ma-tematiğe karşı tutumlarının ve özyeterliliklerinin bazı değişkenlerle ilişkisi incelenmiştir. Bu çalışma, İstanbul ve Ankara Büyükşehirleri ile Kastamonu ve Şanlıurfa illerinin Bilim ve Sanat Merkezlerine seçilen üstün yetenekli öğrencilerin katılımıyla gerçekleşmiştir. Yapılan bu araştırma için nicel veriler matematik tutum ölçeği ve özyeterlilik ölçeği yardımıyla top-lanmış ve nitel veriler için yarı yapılandırılmış̧ görüşme soruları ile kişisel bilgi formları kullanılmıştır. Araştırmanın yöntemi yakınsayan paralel desende karma yöntemle yapılmış-tır. Çalışma grubunu, Bilim ve Sanat Merkezlerine devam eden 150 öğrenci ve bu öğrenci-lerden random yöntemle seçilen 6 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları, matematik tutum ölçeği ve kişisel bilgi formu, özyeterlilik ölçeği ve görüşme sorularıdır. Verilerin ana-lizi, araştırma verileri karma yöntem ile yakınsayan paralel desen kullanılarak, elde edilen veriler Spss ve Nvivo yazılımları yardımıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular şu şekil-dedir: Öğrencilerin matematiğe karşı tutum puanları ile özyeterlilik algıları arasında ilişki pozitif yönde ve orta düzeyde ilişki elde edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri, yaşları, okul türleri ve sınıfları ile matematiğe karşı tutumları arasındaki ilişki anlamlı bulunamamıştır. Aynı zamanda öğrencilerin özyeterlilik algıları ile cinsiyetleri, okul türleri ve sınıfları ara-sındaki ilişki anlamlı bulunamamıştır. Öğrencilerin tercih ettikleri alanlara göre öğrencilerin matematiğe karşı tutum puanları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmektedir. Özyeterlilik puanları ile özyeterlilik algıları arasında istatiksel olarak anlamlı fark olduğu ve sayısal bölümü tercih edenlerin matematiğe karşı tutumları ve özyeterlilik puanları eşit ağırlık ve sözel bölümü tercih eden öğrencilerin tutum puanlarından daha yük-sek olduğu görülmektedir. Yaşa göre öğrencilerin özyeterlilik puanları ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı fark elde edilmiştir, daha küçük yaş grubundaki üstün yetenekli öğ-rencilerin daha yüksek özyeterlilik puanı aldıkları görülmektedir. Araştırma sonuçları ışı-ğında, matematik öğretmenlerine, araştırmacılara, program geliştirenlere yönelik çeşitli öne-riler sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Üstün Yetenekli Öğrenciler, Özyeterlilik, Tutum.