Web tabanlı tip 2 diyabet eğitiminin diyabet öz yönetimi üzerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FİLİZ SELEN

Danışman: Ülkü Polat

Özet:

Bu çalışma, tip 2 diyabet tanılı bireylerde, web tabanlı tip 2 diyabet eğitiminin diyabet öz

yönetimi üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmış kontrol gruplu müdahale

çalışmasıdır. Çalışma Çorum ili Merkez ilçesinde bulunan Hitit Üniversitesi Eğitim ve

Araştırma Hastanesi Diyabet Eğitim Birimi’nde yürütülmüştür. Örneklem büyüklüğü

sayısı hesaplanması için HbA1c değerinde 2 birim düşüş değişimi öngörülerek (α=0,05;

β=0,90) güç analizi ile minimum 68 kişi olarak hesaplanmış olup çalışma 75 kişi

(müdahale 38, kontrol 37) ile tamamlanmıştır. Veriler web sitesi üzerinden hasta tanıma

formu, diyabette öz yönetim algı skalası, diyabet tutum, öz bakım gücü ölçekleri ve

HbA1c, HDL, LDL değerleri takip edilmiş olup eğitim ve danışmanlık sağlayarak elde

edilmiştir. Müdahale grubu araştırmacı tarafından geliştirilen web tabanlı eğitim ve izlem

sitesi üzerinden takip edilmiş olup kontrol grubuna araştırmacı tarafından herhangi bir

girişim yapılmamıştır. Müdahale ve kontrol gruplarının HbA1c, HDL, LDL değerleri,

diyabette öz yönetim algı skalası, diyabet tutum ve öz bakım gücü ölçekleri çalışmanın

üçüncü ve altıncı aylarında değerlendirilmiştir. Araştırma için İl Halk Sağlığı

Müdürlüğü’nden, araştırmayı kabul eden bireylerden ve etik kuruldan yazılı izin alınmıştır.

Çalışmanın verileri sayı, yüzde, ortalama, pearson ki-kare, independent t testi, tekrarlı

ölçümlerde varyans analizi ile değerlendirilmiştir. Yapılan istatistik analizlere göre

müdahale ve kontrol grubu arasında HbA1c ve LDL değerlerinde istatistiksel anlamlı

düşüş, diyabet öz yönetim algı skalası, diyabet tutum ölçeği ve öz bakım gücü ölçekleri

puan ortalamalarının son test değerlerinde anlamlı fark bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar,

web tabanlı eğitim ve izlem çalışmalarının tip 2 diyabet tanılı bireylerin diyabet öz

yönetim becerisinin artırılmasında, HbA1c değerlerinin düşürülmesinde etkin olduğunu

göstermektedir. Web tabanlı tip 2 diyabet eğitiminin, diyabet yönetimini sağlamak için

sağlık bakım hizmetlerinde tamamlayıcı bir araç olarak kullanılması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler : Web Tabanlı Eğitim, Online Eğitimi, Diyabet, HbA1c, Öz Yönetim,

Hemşirelik