Ortaokul 7.sınıf çember-daire ve çokgenler konularının öğretiminde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin Van Hiele geometrik düşünme düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: KÜBRA ALTINTAŞ

Danışman: CENGİZ ÇİNAR

Özet:

Bu araştırma ortaokul 7. Sınıf çember daire ve çokgenler konularının öğretiminde Probleme Dayalı Öğretim yönteminin öğrencilerin Van Hiele geometri düşünme düzeylerine etkisini incelemek amacıyla 2015-2016 öğretim yılının ikinci döneminde, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir ortaokulun 7.sınıfında öğrenim gören 117 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada iki grup oluşturulmuştur ve gruplardan birinde 70 öğrenci ile Probleme Dayalı Öğrenme yaklaşımı prensiplerine göre hazırlanan bir öğretim ortamında diğer grupta ise 47 öğrenci ile mevcut programdaki etkinliklerle öğrenim gerçekleştirilmiştir. Kontrol ve deney grupları oluşturulurken seçilen öğrencilerin 20152016 öğretim yılının birinci döneminde aynı öğretmen tarafından verilen matematik dersine ait not ortalamalarına bakılarak karar verilmiştir. Yansız atama yöntemiyle deney grubu ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Araştırmada ön test-son test deney, kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Öğrencilerin geometri düşünme düzeylerini belirlemek amacıyla Usiskin (1982) tarafından geliştirilen, Türkçeye uyarlanması ve geçerlik-güvenirlik çalışmaları Duatepe (2000) tarafından yapılan Van Hiele Geometri Testi kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS programı ile analiz edilmiştir. Yapılan ANOVA varyans analizi ile Van Hiele geometri düşünme düzeyleri bakımından gruplar arası ön test, son test ölçümler arası kıyaslama gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonunda her iki öğrenme yönteminin beş farklı öğrenme düzeyinde de öğrencilerin geometri düşünme düzeylerine katkı sağladığı görülmektedir. Ancak başlangıç düzeyinde Probleme dayalı öğrenmenin çember-daire ve çokgenler konularını öğrenmede, mevcut programa dayalı düzenlenen bir öğretim ortamına göre öğrenci başarısına daha fazla etki sağladığı ortaya çıkmıştır.