Türk ve İranlı üniversite öğrencilerinin eş seçimi ile ilgili görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: NAİMEH FARAJZADEH SOUREH

Danışman: MEHMET GÜVEN

Özet:

Bu araştırmada, Türk ve İranlı üniversite öğrencilerinin eş seçimiyle ilgili görüşlerinin ülke, cinsiyet ve öğrencilerin devam ettikleri bölümlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye'de Gazi Üniversite'sinden 384 öğrenci, İran'da Tebriz Üniversite'sinden 374 öğrenci olmak üzere toplam 758 öğrenci oluşturmaktadır. Her iki gruptan elde edilen veriler, bu araştırma için geliştirilmiş bir ölçme aracı ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizlerinde Kay-Kare testi ve çift yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın verilerine göre, her iki ülkenin öğrencilerin de en uygun evlenme yaşını genelde 26-29 yaş aralığı olarak görmektedirler. Bu yaş aralığını belirten Türk öğrencilerin oranı İranlı öğrencilerinden anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin, evlenecekleri kişiye kimin karar vermesi gerektiğine ilişkin görüşlerinde anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Türk öğrenciler daha çok kendilerinin karar vermeleri gerektiğini belirtirken, İranlı öğrenciler ise daha çok aileleriyle birlikte karar vermeleri gerektiğini belirtmişlerdir. Öğrencilerin eş seçiminde tercih ettikleri ölçütler incelendiğinde, her iki grupta da dürüst olmak, saygılı olmak, sadık olmak, cana yakınlık, iyi meslek sahibi olmak, iyi maddi gelir ve güvenilir kişiliğe sahip olmak ölçütlerinin ilk sıralarda yer aldığı görülmüştür. Dürüst olmak, eve bağlılık, karşılıklı sevgi, saygılı olmak, okuma kültürüne sahip olmak özelliklerini Türk öğrenciler İranlı öğrencilere göre daha çok tercih etmektedir. Anlayışlı olmak, giyim tarzının istediğim gibi olması, ilgi alanı benzerliği, fiziksel ve ruhsal sağlık özelliklerini ise İranlı öğrenciler daha çok tercih etmektedir. Her iki grupta da kız öğrenciler eve bağlılık, saygılı olmak, iyi maddi gelir, fiziksel çekicilik, iyi meslek sahibi olmak, eğitim benzerliği, iyi sosyal statü ölçütlerini erkeklere göre daha çok tercih etmektedir. Erkekler ise iyi yemek yapmak özelliğini kızlara göre daha çok tercih etmektedir. Sosyal alan öğrencileri eve bağlılık, iyi maddi gelir, iyi meslek sahibi olmak özelliklerini fen alanı öğrencilerine göre daha çok tercih ederken, fen alanı öğrencileri de fiziksel çekicilik, iyi yemek yapmak özelliklerini daha çok tercih etmektedir.