Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstütüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Serkan AVCI
Özet:
Bu araştırmada, Türkiye, Bulgaristan, Yunanistan ve Arnavutluk ülkelerindeki lise düzeyinde eğitim veren okullarda okutulan tarih ders kitaplarında yer alan Balkan Savaşları (19121913) konusunun incelemesi yapılmıştır. Türkiye, Bulgaristan, Yunanistan ve Arnavutluk tarih ders kitaplarında Balkan Savaşları nasıl ele alınmaktadır? Türkiye ve Balkan ülkelerinin arasında Balkan Savaşları konusu anlatım yönünden ne gibi benzerlik ve farklılıklara sahiptir? Günümüzde tarih eğitiminin Türkiye'de ve Balkanlar'da geldiği nokta neresidir? Araştırmada bu ve benzer sorulara yanıt bulmak hedeflenmiş ve bu doğrultuda çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında Türkiye ve Balkan ülkelerinde 19302009 arasında okutulmuş ve halen okutulmakta olan yedi adet tarih ders kitabının Balkan Savaşları konusu bölümleri araştırılmıştır. Balkan dillerinde yazılan kitapların ilgili kısımlarının çevirisi yapılarak konunun detaylı incelemesi yapılmıştır. Elde edilen verilerin karşılaştırılmalı analizleri yapılarak bilimsel kriterlere göre değerlendirmesi yapılmıştır. Çalışma sonucunda Balkan ülkelerinde Balkan Savaşları konusunun eğitim müfredatı içerisinde Türkiye'ye kıyasla daha fazla yer edindiği, ancak bu bilgilerin içinde tarihi gerçekler adına bir takım tarihi kötüye kullanım örneklerinin yer aldığı ve Türkiye'de de Balkan Savaşları konusunun yeteri kadar önemsenmediği tespit edilmiştir. Bu çalışmanın bulguları ve bulgulardan çıkarılan çözüm önerileri ile yeni hazırlanacak ders kitaplarının yazımında kullanılması amaçlanmaktadır. Ayrıca bu çalışma ile literatürdeki önemli bir boşluğun doldurulmasını amaçlamaktadır.