Gazlar ünitesi ile ilgili laboratuvar etkinliklerinde v-diyagramları kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kimya Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERDİNÇ KÖROĞLU

Danışman: Güler Ekmekci

Özet:

Bu araştırmanın amacı, gazlar ile ilgili yapılan deneyler sonunda hazırlanan raporların Vdiyagramı

tekniği ve klasik teknikle hazırlanmasının öğrenci başarısına etkisinin olup

olmadığını araştırmaktır. Çalışma Ankara ilinde bulunan bir ilçedeki ortaöğretim okulunda

11.sınıf öğrencileri ile yapıldı. Ön bilgi testi (ÖBT) ile başarı düzeyleri yaklaşık birbirine

denk iki gruptan, birisi kontrol grubu (KG) diğeri ise deney grubu (DG) olarak seçildi.

Çalışmada ön test-son test kontrol grubu deneysel desen modeli kullanıldı. 11.Sınıf gazlar

ünitesi kazanımlarına uygun 7 farklı deney seçilerek kontrol ve deney gruplarına aynı

deneyler yaptırıldı. Deney grubu deney sonrası raporlarını V-diyagramı çizerek, kontrol grubu

ise klasik rapor tekniği ile deney raporlarını hazırladı. Her iki grubun başarı düzeyini ölçmek

için, son test olarak kavramsal başarı testi (KBT) uygulanarak her iki grubun başarı düzeyleri

belirlendi. Her iki grubun başarısı karşılaştırıldığında, deney grubu lehine başarı düzeyleri

açısından %95 güven seviyesinde anlamlı bir farkın olduğu belirlendi. Aynı zamanda kontrol

ve deney gruplarına deneyler öncesinde ve deneylerden sonra kimya dersi laboratuvar tutum

testi(TT) uygulanarak her iki grup arasında anlamlı bir farkın olup olmadığına bakıldı. Gerek

grupların kendi içinde gerekse de gruplar arasında tutum testleri arasında anlamlı bir farkın

olmadığı sonucuna ulaşıldı. Çalışmanın sonunda deney grubunun hazırladığı V-diyagramı

değerlendirme formu (VDDF) ile kontrol grubunun hazırladığı klasik deney raporları

puanlanması yapıldı. Bu puanların kavramsal başarı testi ile Pearson korelasyon katsayıları

incelendi. Buna göre de deney grubu öğrencilerinin VDDF puanları ile kavramsal başarı testi

puanları arasında doğru orantılı bir ilişki olduğu, kontrol grubunun klasik deney raporları ile

kavramsal başarı testi arasında da doğru orantılı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşıldı. Deney

grubu puanları ile kontrol grubunun puanları arasında ise ters orantılı bir ilişki olduğu ortaya

koyulmuştur.

Anahtar Kelimeler: V-diyagramı / Gazlarla İlgili Deneyler / Deneylerle Kimya Eğitimi