Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kimya Öğretmenliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ERDİNÇ KÖROĞLU
Danışman: Güler Ekmekci
Özet:
Bu araştırmanın amacı, gazlar ile ilgili yapılan deneyler sonunda hazırlanan raporların Vdiyagramı
tekniği ve klasik teknikle hazırlanmasının öğrenci başarısına etkisinin olup
olmadığını araştırmaktır. Çalışma Ankara ilinde bulunan bir ilçedeki ortaöğretim okulunda
11.sınıf öğrencileri ile yapıldı. Ön bilgi testi (ÖBT) ile başarı düzeyleri yaklaşık birbirine
denk iki gruptan, birisi kontrol grubu (KG) diğeri ise deney grubu (DG) olarak seçildi.
Çalışmada ön test-son test kontrol grubu deneysel desen modeli kullanıldı. 11.Sınıf gazlar
ünitesi kazanımlarına uygun 7 farklı deney seçilerek kontrol ve deney gruplarına aynı
deneyler yaptırıldı. Deney grubu deney sonrası raporlarını V-diyagramı çizerek, kontrol grubu
ise klasik rapor tekniği ile deney raporlarını hazırladı. Her iki grubun başarı düzeyini ölçmek
için, son test olarak kavramsal başarı testi (KBT) uygulanarak her iki grubun başarı düzeyleri
belirlendi. Her iki grubun başarısı karşılaştırıldığında, deney grubu lehine başarı düzeyleri
açısından %95 güven seviyesinde anlamlı bir farkın olduğu belirlendi. Aynı zamanda kontrol
ve deney gruplarına deneyler öncesinde ve deneylerden sonra kimya dersi laboratuvar tutum
testi(TT) uygulanarak her iki grup arasında anlamlı bir farkın olup olmadığına bakıldı. Gerek
grupların kendi içinde gerekse de gruplar arasında tutum testleri arasında anlamlı bir farkın
olmadığı sonucuna ulaşıldı. Çalışmanın sonunda deney grubunun hazırladığı V-diyagramı
değerlendirme formu (VDDF) ile kontrol grubunun hazırladığı klasik deney raporları
puanlanması yapıldı. Bu puanların kavramsal başarı testi ile Pearson korelasyon katsayıları
incelendi. Buna göre de deney grubu öğrencilerinin VDDF puanları ile kavramsal başarı testi
puanları arasında doğru orantılı bir ilişki olduğu, kontrol grubunun klasik deney raporları ile
kavramsal başarı testi arasında da doğru orantılı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşıldı. Deney
grubu puanları ile kontrol grubunun puanları arasında ise ters orantılı bir ilişki olduğu ortaya
koyulmuştur.
Anahtar Kelimeler: V-diyagramı / Gazlarla İlgili Deneyler / Deneylerle Kimya Eğitimi