Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Öğrenci: HARUN AĞPAK
Danışman: MUSA YILDIZ
Özet:Bu araştırma, ikinci yabancı dil olarak üniversitenin üç ve dördüncü sınıflarında Arap dili öğretimi yapan Ankara'daki üniversitelerin ders programlarının incelenmesi ve alternatif öğretim programı oluşturulması kapsamında yapılan bir çalışmadır. Bu amaçla Ankara'da ikinci yabancı dil olarak Arap dili dersini veren Hacettepe Üniversitesi, Kara Harp Okul Komutanlığı, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Polis Akademisi, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesinin ders programları incelenmiştir. Araştırmada veri analizi, Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Programı (ADÖÇ), yabancı dil öğretimi ve öğrenme düzeyleri için verilen göstergeler tablosu ve geçerliliği onaylanmış dil yeterliliği ölçütleri baz alınmıştır. Bu kapsamda veriler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde, birçok öğretim üyesi ve akademisyenin eserlerinden istifade edilerek dil eğitimi sürecinde yapılması gerekenler konusunda bilgi aktarılmış, uzmanların bilgi ve tecrübesi ışığında alternatif öğretim programı hazırlanmıştır. Programda öğrenciyi en az orta düzeye (B1, B2) ulaştırmayı hedefleyen bir çok çalışmadan istifade edilmiş ve çok sayıda literatür çalışması taranmıştır. Yabancı dil öğretiminin tüm aşamaları göz önüne alınarak bütün boyutları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Zaman sınırlılığını telafi etme adına öğrencilerin öğrenme istekliliği, öğretmenin öğrenme çaba ve gayretleri mahfuz ders sonrası öğrenci ve öğretmenlerin yapmaları gereken hususlar ifade edilmiştir. Alternatif ders programında zamanın sınırlılığı dikkate alınarak dil öğretimi ve öğreniminde temel beş becerinin; dinleme, okuma, karşılıklı konuşma, sözlü anlatım, yazılı anlatım hususlarının öğretim programında yer almasına özel önem verilmiştir.