Lise Öğretmenlerinin Drama Yöntemine Yönelik Tutum ve Özyeterlik Algıları Arasındaki İlişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERYEM SONKAYA

Danışman: Pınar Bulut

Özet:

Bu araştırmanın amacı liselerde görev yapan öğretmenlerin derslerinde yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik algıları ile yaratıcı dramaya ilişkin tutumlarını ve bunlar arasında herhangi bir ilişkinin olup olmadığını belirlemektir. Araştırmaya Ankara ilinin Altındağ ilçesine bağlı resmi liselerde görev yapan 329 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz

Yeterlik Algısı Ölçeği ile Yaratıcı Drama Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma

verilerinin analizinde sıra ortalaması, sıra toplamı, korelasyon analizi, Mann W hitney U

Testi ve Kruskal Wallis Testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin

yaratıcı dramaya yönelik tutumları ile cinsiyet, yaş ve mesleki kıdemleri arasında anlamlı

farklılığın olduğu belirlenmiştir. Ayrıca yaratıcı dramaya yönelik tu tumları ile yaratıcı

drama eğitimi alma durumları ve branşları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı

sonucuna ulaşılmıştır . Öğretmenlerin yaratıcı dramayı derslerinde kullanmaya yönelik öz

yeterlik algıları ile cinsiyet, yaş, mesleki kıdem ve yaratıcı drama eğitimi alma durumları

arasında anlamlı bir fark lılığın olduğu belirlenmiştir . Ayrıca öğretmenlerin yaratıcı dramayı

derslerinde kullanmaya ön c elik öz yeterlik algıları ile branşları arasında anlamlı bir

farklılığın olmadığ ı sonucuna ulaşılmıştır . Öğ retmenlerin yaratıcı d ramaya yönelik

tutumları ile öz yeterlik algıları arasında pozitif yönde ve yüksek bir ilişki bulunmuştur.

Ayrıca öğretmenlerin derslerinde drama uygulamalarını kullanmaların a yönelik özyeterlik

algılarının yaratıcı drama tutumunda me ydana gelen değişimin % 52,9 unu açıkladığı

görülmektedir.

Anahtar Kelimeler : Tutum, öz yeterlik algısı, drama, öğretmen