Cumhuriyet Dönemi Lise Sosyoloji Ders Kitaplarında İdeolojik İçerik (Mehmet İzzet-Necmettin Sadak)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kadir Sain

Danışman: BEYHAN ZABUN

Özet:

Fransız İhtilali(1789) sonrasında meydana gelen ulus-devletler, eğitimi, geleneksel öğretim faaliyetlerine ek olarak egemen güç ya da iktidarın ideolojisini yaymak ve toplumsal alanda meşruiyet kazandırmak için araç olarak kullanmışlardır. Bu durum, ulus-devletlerle beraber eğitim ve ideoloji etkileşimini büyük boyutlara ulaştırmıştır. Zira ulus devletler, istenilen ideolojiye uygun bireyler yetiştirmek için, eğitim kurumlarını ve eğitim kurumlarının en önemli materyallerinden biri olan ders kitaplarını, adeta bir ideoloji yayma aygıtı olarak kullanmışlardır. Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılışında sonra kurulan Türkiye Cumhuriyeti de ulus devlet olarak kurulmuştur. Türkiye Cumhuriyeti'nin diğer ulus devletler gibi eğitimi, ideolojik bir endoktrinasyon aracı olarak kullanıp kullanmadığını belirlemek için, Cumhuriyetin ilk yıllarında, Mehmet İzzet tarafında yazılan İçtimaiyat kitabı ile Necmettin Sadak tarafından yazılan Toplumbilim kitabı içerik analizi yapılarak incelendi ve görüldü ki, Türkiye Cumhuriyeti de diğer ulus devletler gibi eğitimi, ideoloji yayma aygıtı olarak kullanmıştır.