Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: BENLİHAN YERMEYDAN UĞUR
Danışman: SAMİ ŞAHİN
Özet:Bu araştırmanın amacı, öğretim elemanlarının Web 2.0 araçlarını eğitim etkinliklerinde hangi düzeyde ve hangi amaçlarla kullandıklarını, karşılaştıkları problemleri ve kullanmalarına etki eden değişkenleri nicel olarak incelemektir. Araştırmada veri toplama amacıyla, Teknoloji Kabul ve Kullanımı Birleştirilmiş Modeli'ne dayalı olarak geliştirilen "Web 2.0 araçları kullanım ölçeği" ve demografik bilgileri, Web 2.0 beceri düzeyini, Web 2.0 kullanım amaçlarını ve kullanım esnasında karşılaşılan problemleri tespit etmeye yönelik "Web 2.0 araçları kullanım anketi" eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarına uygulanmış, 235 adet veri elde edilmiştir. Ölçekteki yapılar Doğrulayıcı Faktör Analizi ile test edilmiştir. Analizler sonucunda, en çok kullanılan araçların video, belge/depolama, sunu, sosyal ağ, anket ve viki olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş, unvan ve kıdem değişkenlerinin kullanılan Web 2.0 aracı sayısına etkisinin bulunmadığı tespit edilmiştir. Öğretim elemanları Web 2.0 araçlarını en çok içerik sunma, ödev, görsel-işitsel zenginleştirme, proje, iletişim, işbirliğini arttırma ve mesleki gelişim amacıyla kullanmaktadırlar. Web 2.0 kullanımında en çok karşılaşılan problemler hizmet karşılığı para talebi, erişim sorunları, zaman yönetimi sorunları, öğrenci katılımında kalitenin düşük olması, içeriğin doğruluk ve güvenilirliğinin düşük olması, öğrencilerin sosyal ortama kendilerini fazla kaptırmaları, telif hakları ihlali ve teknik problemlerde bilgi işlem görevlilerinin yardımcı olmaması şeklinde araştırma sonuçlarına yansımıştır. Web 2.0 araçları beceri düzeylerinin ve yaş gruplarının, performans beklentisi, çaba beklentisi, kolaylaştırıcı koşullar, öz-yeterlilik, tutum, kaygı ve niyet üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının büyük çoğunluğu Web 2.0 araçları kullanımında kendilerini iyi ve çok iyi beceri düzeyinde görmektedirler. Kıdem faktörünün, tutum ve kaygı üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Web 2.0 araçlarına yönelik öz-yeterlilik değerlerinin akademik alanlara göre değiştiği de araştırma bulguları arasındadır. Sonuç olarak, cinsiyet, yaş, unvan, kıdem, ana bilim dalı gibi değişkenler kullanılan Web 2.0 aracı sayısında etkili değilken, Web 2.0 kullanımına yönelik performans beklentisi, çaba beklentisi, kaygı, tutum, niyet ve öz-yeterlilik değişkenlerinin etkili olabildiği görülmüştür. Öğretim elemanlarının karşılaştıkları problemlere yönelik olarak, kolaylıkla erişebilecekleri bir teknik destek biriminin kurulması veya var olanın işlerliğinin arttırılması, ayrıca hizmet içi eğitim önerileri sunulmuştur.