Halkbilimsel unsurların reklamlarda kullanımı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: NURAY KOMSER

Danışman: ALİ YAKICI

Özet:

Modernizm, küreselleşme, kültürel küreselleşme, kültür ekonomisi ve endüstrisi gibi etkenlerle birlikte gelişen ve hızla değişen medya sektörü günümüzde en etkin güç merkezlerinden biri haline gelmiştir. Medya, kültür endüstrisi olarak kabul edildiğinden bu yana reklamlar da bu endüstrinin en önemli araçlarından biri olarak yalnızca bilgisel mesaj stratejisi içeren reklam anlayışını kullanmakla kalmayıp mit, ritüel, sözlü kültür gibi halk bilimi unsurlarından da yararlanarak reklam filmlerini hazırlamakta, kültür endüstrisinin en önemli araçlarından biri olarak kültürü kullanmaktadır. Medyanın en önemli icra alanlarından biri olan televizyon reklamları günümüzde tüketici odaklı pazarlama anlayışının bir parçası olduğundan hedef kitlenin sahip olduğu kültürel değerlere uygun reklam mesajı oluşturmak önem taşımaktadır. Çalışma, markaların reklam kampanyaları ile ürünlerini cazip hale getirerek 21. yüzyıl tüketicilerini satın alma eylemine teşvik edebilmek için halk bilimi unsurlarından nasıl yararlandıklarını göstermeyi amaçlamaktadır. Bununla birlikte sözlü kültürden yazılı kültüre geçiş ile birlikte sözden yazıya aktarılan geleneğin, halk kültürünün, kültürel mirasın kısaca halk bilimi unsurlarının elektronik kültür ortamının en önemli araçlarından biri olan televizyon ile kendine yeni yaşam alanları bulduğunu göstermektir. Bu bağlamda örneklem olarak Türkiye'de 2012 yılının en çok reklam alan Aralık ayında, televizyon kanallarında yayınlanan reklam filmleri; reklam filmleri arşivleme ve reklam takibi konularında profesyonel hizmet veren Nielsan Reklam Ajansı tarafından sağlanmıştır. Örneklem olarak seçilen televizyon reklamları; halk biliminin ilgi alanına giren ana başlıklar çerçevesinde kümelenmiştir. Reklam kampanyalarının halk bilimi unsurlarından beslenerek bunları kullanış biçimleri kültürel küreselleşme, kültür endüstrisi ve ekonomisi ile ilişkilendirilerek çözümlenmiştir.