Harmanlanmış öğrenme ortamının meslek yüksekokulu öğrencilerinin derse katılımlarına ve akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: MESUT TÜRK

Danışman: HASAN ÇAKIR

Özet:

Bu araştırmada harmanlanmış öğrenme ortamının meslek yüksekokulu öğrencilerinin derse katılımlarına ve akademik başarılarına etkisi incelenmiştir. Bu incelemede, ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen, derse katılımın akademik başarı üzerine etkisini incelerken de ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Uygulama meslek yüksekokullarının 2011-2012 öğretim yılı güz döneminde okutulan İnternet Programcılığı dersinde gerçekleşmiştir. Araştırmanın deney grubunu Çankırı Karatekin Üniversitesi Çankırı Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı Bölümü 2. sınıfından 51 öğrenci oluşturmuştur. Kontrol grubunu ise Amasya Üniversitesi Amasya Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı Bölümü 2. sınıfından 38 ve Amasya Üniversitesi Merzifon Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı Bölümü 2. sınıfından 26 öğrenci olmak üzere toplam 64 öğrenci oluşturmuştur. Deney grubu öğrencileri açık kaynak kodlu bir öğretim yönetim sisteminin yer aldığı harmanlanmış öğrenme ortamında, kontrol grubu öğrencileri ise yüz yüze öğrenme ortamlarında yedi hafta eğitim görmüşlerdir. Grupların benzerliğini incelemek için deneysel işlem süreci başlangıcında ön test akademik başarı, motivasyon, teknolojik beceri ve derse karşı tutum ölçekleri uygulanmış ve gruplar arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Başlangıçta benzer olan gruplara deneysel işlem süreci sonrasında derse katılım ve son test akademik başarı testleri uygulanmıştır. Uygulanan t-testi analizleri sonucunda harmanlanmış öğrenme ortamında eğitim gören öğrencilerin derse katılımlarının daha yüksek olduğu ve akademik olarak daha başarılı oldukları ortaya çıkmıştır. Bu sonuç harmanlanmış eğitim alan öğrencilerin yüz yüze eğitim alan öğrencilere göre daha başarılı olduğunu göstermiştir. Harmanlanmış öğrenme ortamındaki derse katılımın akademik başarıya etkisini incelemek için uygulanan regresyon analizi sonuçlarına göre ise aktif ve işbirlikli öğrenme, öğrenci öğretim elemanı etkileşimi ve akademik zorlanma boyutlarındaki derse katılım değişkenleri, öğrencilerin son test akademik başarı puanları ile anlamlı bir ilişki vermemektedir. Bu çalışma harmanlanmış öğrenme ortamlarının meslek yüksekokulu öğrencilerinin derse katılımlarına ve başarılarına olumlu katkı yaptığını göstermektedir.