Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fizik Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: OSMAN SİNAN DEMİR
Danışman: Uygar Kanlı
Özet:
Bu çalışmanın amacı fizik öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini(BİT) kullanım
amaçlarını ve bu teknolojileri kullanırken karşılaştıkları zorlukları tespit ederek bu
zorlukların çözümü hakkında öneriler sunmaktır. Açımlayıcı karma yöntem deseni
kullanılan araştırmanın evreni Ankara ili merkez ilçelerinde görev yapan fizik
öğretmenleridir. Örneklemi ise bu öğretmenler arasından görev yaptıkları ilçe ve okul türüne
göre tabakalı rastgele örnekleme yöntemine göre seçilen fizik öğretmenleridir. Araştırmanın
sonucunda fizik öğretmenlerinin BİT kullanımı hakkında algılanan becerileri ve BİT özyeterlilikleri
arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Fizik öğretmenlerinin
derslerinde BİT araçlarını anlatılan içeriği somutlaştırmak, ders sırasında öğrencilerin
ilgisini çekmek ve öğretim süresince zamanı verimli kullanmak için kullanırken; okullarda
internet bağlantısının yavaş olması, güncel içerik bulunamaması, derslerde zaman
yetersizliği, formatör öğretmen eksikliği, yetersiz hizmet içi eğitim gibi sorunlar yaşadıkları
belirlenmiştir. Yaşanan sorunların cinsiyet, görev yapılan okul türü, mesleki deneyim,
hizmet içi eğitim alma durumu, görev yapılan okul türüne bağlı olmadığı sonucuna
vii
ulaşılmıştır. Öğretmenler karşılaştıkları sorunları genellikle formatör öğretmenlere sorarak
çözmeye çalıştıkları; bazen de diğer öğretmenlere ve öğrencilere sorarak sorunları çözmeye
çalıştıkları ve BİT ile ilgili hizmet içi eğitimlerin nicelik ve içerik bakımından öğretmenler
açısından yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Zorluklar ve Engeller, Hizmet içi Eğitim,