FİZİK ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ KULLANIM AMAÇLARI VE KARŞILAŞTIKLARI ZORLUKLARIN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fizik Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OSMAN SİNAN DEMİR

Danışman: Uygar Kanlı

Özet:

Bu çalışmanın amacı fizik öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini(BİT) kullanım

amaçlarını ve bu teknolojileri kullanırken karşılaştıkları zorlukları tespit ederek bu

zorlukların çözümü hakkında öneriler sunmaktır. Açımlayıcı karma yöntem deseni

kullanılan araştırmanın evreni Ankara ili merkez ilçelerinde görev yapan fizik

öğretmenleridir. Örneklemi ise bu öğretmenler arasından görev yaptıkları ilçe ve okul türüne

göre tabakalı rastgele örnekleme yöntemine göre seçilen fizik öğretmenleridir. Araştırmanın

sonucunda fizik öğretmenlerinin BİT kullanımı hakkında algılanan becerileri ve BİT özyeterlilikleri

arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Fizik öğretmenlerinin

derslerinde BİT araçlarını anlatılan içeriği somutlaştırmak, ders sırasında öğrencilerin

ilgisini çekmek ve öğretim süresince zamanı verimli kullanmak için kullanırken; okullarda

internet bağlantısının yavaş olması, güncel içerik bulunamaması, derslerde zaman

yetersizliği, formatör öğretmen eksikliği, yetersiz hizmet içi eğitim gibi sorunlar yaşadıkları

belirlenmiştir. Yaşanan sorunların cinsiyet, görev yapılan okul türü, mesleki deneyim,

hizmet içi eğitim alma durumu, görev yapılan okul türüne bağlı olmadığı sonucuna

vii

ulaşılmıştır. Öğretmenler karşılaştıkları sorunları genellikle formatör öğretmenlere sorarak

çözmeye çalıştıkları; bazen de diğer öğretmenlere ve öğrencilere sorarak sorunları çözmeye

çalıştıkları ve BİT ile ilgili hizmet içi eğitimlerin nicelik ve içerik bakımından öğretmenler

açısından yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Zorluklar ve Engeller, Hizmet içi Eğitim,