Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURCU KÖKÇÜ
Danışman: ALİ GÜL
Özet:Biyolojik çeşitlilik, bir ülkenin hem ekonomik hem de kültürel zenginliği demektir. Fakat bilinçsiz davranışlar sonucu çevremiz ve biyolojik çeşitlilik tehdit altındadır. Bu tehdidin gün geçtikçe arttığı düşünüldüğünde, öğrencilerin bu konudaki farkındalığı ve eğitilmesi son derece önemlidir. Gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakabilmek, çevre okuryazarlığı gelişmiş, bilinçli ve duyarlı bireyler ile mümkün olacaktır. Bu çalışmada, lise öğrencilerine uygulanacak biyolojik çeşitlilik konulu proje tabanlı eğitimin öğrencilerde biyoloji dersi tutumuna ne derece etki ettiğinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma Tokat Reşadiye de bir devlet lisesinde okuyan 40 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada, lise 10. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersi tutumlarına yönelik tek grup öntest-sontest uygulamalı zayıf deneysel desen kullanılmıştır. Biyolojik çeşitlilik konu içerikli hazırlanan öğretim programı proje tabanlı öğretim yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere çevrelerindeki biyolojik çeşitliliği tehdit eden etmenler vi vii ile ilgili proje önerileri verilmiştir. Her bir öğrenci hazırladığı projeyi diğer arkadaşlarına sunmuş, böylece biyolojik çeşitlilik ve biyolojik çeşitliliği tehdit eden etmenler derinlemesine incelenmiştir. Verilerin toplanmasında Tosun (2011) tarafından geliştirilen “Biyoloji dersi tutum ölçeği” kullanılmıştır. Uygulanan ölçek sorularından öntest ve sontestte elde edilen veriler, betimsel istatistikler ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin biyolojiye karşı tutumlarına ilişkin öntest-sontest puanları arasında sontest lehine anlamlı bir farklılık olduğu (anlamlılık değeri 0,003 (Z) -2,974) tespit edilmiştir. Uygulanan proje tabanlı eğitimin öğrencilerin akademik başarı değişkenine göre birinci ve ikinci sınav puanları arasında anlamlı bir fark olduğu (anlamlılık değeri 0,000 (Z) -5,277) saptanmıştır. Öğrencilerin biyoloji dersi tutumlarına ilişkin cinsiyet değişkenine göre öntest-sontest puanları arasında da anlamlı bir farklılık olduğu (kız öğrenciler için anlamlılık değeri 0,019 (Z) -2,336; erkek öğrenciler için anlamlılık değeri 0,064 (Z) -1,853 belirlenmiştir. Çalışma sonuçlara göre; öğrencilere uygulanan biyolojik çeşitlilik konulu proje tabanlı eğitimin, öğrencilerin biyoloji dersine olan tutumlarını ve biyoloji dersi akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği anlaşılmıştır