Toplumsal Dayanışma Merkezlerinde (TODAM) resim eğitimi alan kursiyerlerin eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: GÜLHAN DURDUBAŞOĞLU

Danışman: GÜLGÜN ALPAN

Özet:

Bu çalışma Toplumsal Dayanışma Merkezlerinde (TODAM) resim eğitimi alan kursiyerlerin eğitim ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde Çankaya Belediyesi ile Çankaya Halk Eğitim Merkezi ve 7. Akşam Sanat Okulu Müdürlüğü' nün işbirliği ile eğitim verilen Toplumsal Dayanışma Merkezlerindeki 193 kursiyer oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla derecelendirme ölçekleri Bilgi Toplama Formu oluşturulmuş ve kursiyerlerin kişisel bilgileri, içerik-hedef ve süre ile ilgili görüşleri, öğretim yöntemleri ve öğretmen ile ilgili görüşleri, öğretim ortamı ile ilgili görüşleri, değerlendirme ile ilgili görüşleri ve varsa ek taleplerine ilişkin görüşleri alınmıştır. Verilerin çözümlenmesi için aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzde ve t testi kullanılmıştır. Bulgulara göre resim kursuna katılan kursiyerlere verilen öğretimin içerik-hedef ile ilgili kısmı yeterli olduğu görülmüştür. Ancak kursun süre olarak bir yıl olması yetersiz görülmüştür. Kursta görevli öğretmenlerin nitelikli olduğu ve uyguladıkları öğretim yöntemlerinin, hedeflere ve içeriğe uygun olduğu saptanmıştır. Kursiyerlerin öğretim ortamına ilişkin görüşlerine bakıldığında sınıflarda bilgisayar, projeksiyon ve projeksiyon perdesinin bulunmadığını, kullanılan araçların yetersiz ve bakıma ihtiyaçları olduğunu, atölyelerin öğrenci sayısına göre yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Kursiyerler öğretime yönelik değerlendirmenin de yeterli olduğunu belirtmişlerdir. Kursiyerlerin yaşları ile eğitime ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması, kursiyerlerin eğitim durumları ile eğitime ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması, kursiyerlerin başka kurs durumları ile eğitime ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması arasında anlamlı bir farklılık çıkmamıştır. Cronbach Alpha katsayısı > 0.94 bulunmuştur. Yani 1' e yakın olması nedeniyle güvenilirdir. Uygulamaya yönelik öneriler, resim kursu eğitim-öğretim süresi 1 yıldan fazla olmalıdır. Hatta haftada bir gün değil en az iki gün olmalıdır. Atölyelere dersin etkililiğinin arttırılması için bilgisayar, projeksiyon, projeksiyon perdesi gibi donanımlar sağlanmalıdır. Resim dersinin uygulanmasına yönelik yeni düzenlemelere gidilmelidir. Kur şeklinde uygulamaya geçilmeli ve ilk kuru geçemeyen sonrakine geçememelidir. Atölyelerde kullanılan malzemelerin bakımları yapılmalı, eksiklikler giderilmeli ve kursiyerlerin malzemelerini ve tablolarını koyabilecekleri dolaplar sağlanmalıdır. Araştırmalara yönelik öneriler, Toplumsal Dayanışma Merkezlerinde resim eğitimi alan kursiyerlerin ihtiyaçlarının daha iyi belirlenebilmesi için gidilememiş olan TODAM resim gruplarına da bu anket uygulanmalıdır. Türkiye'de yetişkin eğitimi üzerine makaleler yetersizdir. Yurt dışı kaynaklı makale ve araştırmaların çevrilmesine ve bu konuda Türkiye' de daha fazla makale yazılmasına önem verilmelidir. Toplumsal Dayanışma Merkezlerinde resim eğitimi alan kursiyerlerin ihtiyaçlarının daha iyi belirlenebilmesi için TODAM' larda eğitim veren öğretmenlere de bilgi toplama formu uygulanmalıdır.