Viyolonsel öğretiminde piyano eşlikli halk türkülerine dayalı örnek bir materyal tasarımı ve uygulamadaki görünümü


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYKUT BÜYÜKKÖSE

Danışman: Aytekin Albuz

Özet:

Bu araştırmada, "Viyolonsel Öğretiminde Piyano Eşlikli Halk Türkülerine Dayalı Örnek Bir ders materyali hazırlanarak performansa ilişkin etkilerinin araştırılması" amaçlanmaktadır. Çalışmada alan araştırmasına dayalı betimsel ve deneysel desene dayalı karma bir araştırma modeli kullanılmıştır. Geliştirilen model deneysel olarak; Ankara Güzel Sanatlar Lisesi, Düzce Güzel Sanatlar Lisesi, Bolu Güzel Sanatlar liselerindeki; 2. 3. ve 4. sınıfta eğitim gören ana çalgısı viyolonsel olan öğrencilerden oluşan 8 kişilik bir çalışma grubu üzerinde uygulanmış olup; elde edilen veriler Dr. Semih Birel tarafından geliştirilen rubric puanlama anahtarı aracılığı ile uzman görüşü çerçevesinde değerlendirilmiştir. Araştırmanın materyal geliştirme ve deneme sürecine dönük olarak ise dört üniversitenin müzik öğretmenliği bölümlerinde viyolonsel derslerini yürüten öğretim üyelerinin görüşlerine başvurulmuştur. Yanı sıra durum tespiti ve ihtiyacı saptamak için ise Türkiye'de mevcut olan tüm güzel sanatlar liseleri viyolonsel öğretmenlerine anket gönderilmiş, on sekiz viyolonsel öğretmeninden geri dönüş sağlamıştır. Araştırma sonucunda piyano ile eşliklendirilmiş türkülerden oluşan materyalin, öğrencilerin ön test-son test performans puanları arasından anlamlı bir fark sağladığı tespit edilmiş olup; diğer yaylı çalgıların öğretiminde de piyano eşlikli türküler aracılığıyla çalgı öğretimine ağırlık verilmesi önerilmiştir.