ORTAÖĞRETİM 9. SINIF TARİH DERS KİTAPLARI İLE İLKÖĞRETİM 6. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERS KİTAPLARINDA YER ALAN TARİH ÜNİTELERİNDEKİ GÖRSEL MALZEME SUNUMUNUN KARŞILAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ersin CİNKILIÇ

Danışman: MUSTAFA SAFRAN

Özet:

Ülkemizde son yıllarda eğitim öğretim yaklaşımı bakımından önemli değişiklikler yaşanmaktadır. 2005 yılında 6. sınıf İlköğretim Sosyal Bilgiler Programı, 2007 yılında da Ortaöğretim 9. sınıf Tarih programlarında değişikliğe gidilmiştir. Bu değişikliklerle birlikte yeni ders kitapları yazılmıştır. Bu araştırma yeni öğretim programına göre hazırlanan 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı ile 9. sınıf Lise Tarih ders kitaplarındaki ortak tarih ünitelerini tespit ederek; bu kitaplarda hangi görsel materyaller kullanılmış, bu kitaplar görsel materyaller bakımından yeterli midir, görsel materyaller konulara uygun mu sorularına cevap bulmak amacıyla hazırlanmıştır. Yine iki ders kitabında yer alan görsel materyaller karşılaştırılarak benzerlik ve farklılıklar ortaya konulacaktır. Araştırma için gerekli verilerin toplanmasında doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sürecinde çalışmanın amacına yönelik mevcut kaynaklar bulunmuş, her kaynak dikkatlice incelenmiş, gerekli bilgiler not alınmış ve notlardan yola çıkarak değerlendirme işlemi yapılmıştır. İlköğretim Sosyal Bilgiler 4-5-6 ve 7. sınıflar ders kitapları ile Lise tarih ders kitapları ve ilgili müfredat programları araştırmamızın evrenini oluşturmaktadır. İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı ile Lise 9. Sınıf Tarih ders kitabı araştırmamızın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda yeni anlayışla yazılan ders kitaplarınki görsel malzemenin daha özenle seçildiği görülmüştür. Her iki ders kitabında en çok temsili resim ve fotoğrafların kullanıldığı tespit edilmiştir. İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında kullanılan temsili resimlerin kitabı ilgi çekici hale getirdiği söylenebilir.