Biyoloji ve Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Biyomimikri İle İlgili Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Biyoloji Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURÇİN ÇELİK

Danışman: Çiğdem Alev Özel

Özet:

Bu çalışmanın amacı, biyoloji ve fen bilimleri öğretmenlerinin biyomimikriye ilişkin

görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın amacına yönelik verileri elde etmek için nitel

araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma

grubunu, Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kamu kurumlarında biyoloji ve fen

bilimleri öğretmenliği yapmakta olan 19 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma grubunun

tespitinde belli özellikleri karşılayan öğretmenlerle görüşmeler yapıldığından, ölçüt

örneklem tercih edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından

hazırlanan “Biyoloji ve Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Biyomimikriye İlişkin Görüşleri”

isimli yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu araştırmanın uygulama

sürecinde gerçekleştirilen görüşmeler, yüz yüze ve online olarak yapılmıştır. Çalışmanın

verileri, içerik analizi yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen

sonuçlar, öğretmenlerin biyomimikri kavramına hâkim olduklarını ancak bazı öğretmenlerin

kavram karmaşası yaşadıklarını göstermiştir. Aynı zamanda bu araştırma, öğretmenlerin

biyomimikriyi derslerinde çeşitli amaçlar için kullanıldıklarında derslere ve öğrencilere çok

yönlü katkılar sağladığını ortaya koymuştur. Ayrıca öğretmenler, biyomimikrinin ders kitaplarında, öğretim programlarında, basılı ve dijital kaynaklarda, öğretmen eğitimlerinde

ve öğrenci atölyelerinde daha fazla yer almasına ilişkin önerilerde bulunmuşlardır.