Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Biyoloji Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURÇİN ÇELİK
Danışman: Çiğdem Alev Özel
Özet:
Bu çalışmanın amacı, biyoloji ve fen bilimleri öğretmenlerinin biyomimikriye ilişkin
görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın amacına yönelik verileri elde etmek için nitel
araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kamu kurumlarında biyoloji ve fen
bilimleri öğretmenliği yapmakta olan 19 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma grubunun
tespitinde belli özellikleri karşılayan öğretmenlerle görüşmeler yapıldığından, ölçüt
örneklem tercih edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından
hazırlanan “Biyoloji ve Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Biyomimikriye İlişkin Görüşleri”
isimli yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu araştırmanın uygulama
sürecinde gerçekleştirilen görüşmeler, yüz yüze ve online olarak yapılmıştır. Çalışmanın
verileri, içerik analizi yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen
sonuçlar, öğretmenlerin biyomimikri kavramına hâkim olduklarını ancak bazı öğretmenlerin
kavram karmaşası yaşadıklarını göstermiştir. Aynı zamanda bu araştırma, öğretmenlerin
biyomimikriyi derslerinde çeşitli amaçlar için kullanıldıklarında derslere ve öğrencilere çok
yönlü katkılar sağladığını ortaya koymuştur. Ayrıca öğretmenler, biyomimikrinin ders kitaplarında, öğretim programlarında, basılı ve dijital kaynaklarda, öğretmen eğitimlerinde
ve öğrenci atölyelerinde daha fazla yer almasına ilişkin önerilerde bulunmuşlardır.