Duyguları yönetme becerileri eğitim programının çocukların duyguları yönetme ve bakış açısı alma becerilerine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİCLE CANTEKİN

Danışman: Gülümser Gültekin Akduman

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi dönem çocuklarına uygulanan “Duyguları Yönetme Becerileri Eğitim Programı (DYBEP)” nın çocukların duyguları yönetme ve bakış açısı alma becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, ön test-son test, kontrol gruplu deneysel desenle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan Çocuk ve Aile Genel Bilgi Formu, Aslan ve Köksal Akyol (2016) tarafından geliştirilen “Çocuklar için Bakış Açısı Alma Testi (ÇBT), TÜBİTAK tarafından desteklenen OSBEP projesi kapsamında geliştirilen Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeğinin “Duyguları Yönetme Becerileri Alt Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokulunun iki sınıfı oluşturmaktadır. Deney grubu 20 çocuk ve kontrol grubu 20 çocuk olmak üzere çalışma grubu toplam 40 çocuktan oluşmaktadır. Deney grubuna ve kontrol grubuna ön testler uygulanmıştır. Haftada iki gün süre ile 12 haftada 24 oturum şeklinde program uygulamasının sonrasında aynı gruplara son test uygulaması yapılmıştır. Verilen eğitimin çocukların duyguları yönetme becerileri üzerinde kalıcı olup olmadığını belirlemek için beş hafta sonra deney grubuna kalıcılık testi uygulanmıştır. Yürütülen çalışmada normallik varsayımının test edilmesinde Shapiro-Wilk testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda; deney grubuna uygulanan Duyguları Yönetme Becerileri Eğitimi Programı’nın, duyguları yönetme becerileri üzerinde etkili

olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bakış açısı alma becerilerine ilişkin sonuçlar incelendiğinde, eğitim programının etkili olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda deney grubundaki çocukların duygusal bakış açısı alma ve toplam puanlarında istatistiksel olarak olumlu yönde anlamlı bir farklılığın bulunduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Eğitim, Duyguları Yönetme Becerileri, Bakış Açısı Alma Becerileri