STEAM temelli müzik dersi etkinliklerinin öğrencilerin 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SANİYE GÜNEY

Danışman: Gülşah Sever

Özet:

Bu çalışma STEAM (Science=Bilim, Technology=Teknoloji, Engineering=Mühendislik, Arts=Sanat, Mathematics=Matematik) temelli müzik dersi etkinliklerinin öğrencilerin 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlayan iç içe desenli karma yöntem araştırmasıdır. Araştırma 2023-2024 eğitim – öğretim yılı güz döneminde Bursa’nın Kestel ilçesinde bulunan bir anadolu lisesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu onuncu sınıfta öğrenim gören 37 öğrenci ve okul öğretmenlerinden altı STEAM alan uzmanı (fizik, biyoloji, matematik, müzik, görsel sanatlar, bilişim teknolojileri) oluşturmaktadır. Uygulama haftalık iki ders saatini kapsayacak şekilde altı hafta sürmüştür. Araştırma kapsamında Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği, Lise Öğrencileri İçin Eleştirel Düşünme Testi ve UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği formlarının ön test – son test karşılaştırılması ile nicel bulgular elde edilmiştir. Nitel bulgular ise yapılandırılmış öğrenci görüşmeleri, yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmamış öğretmen görüşmeleri ile elde edilmiştir. Araştırmada anket formları ile elde edilen veriler SPSS 26.0 paket programına araştırmacı tarafından işlenmiş ve analiz edilmiştir. Katılımcıların ön test ve son testleri arasındaki istatistiki farkları incelemek amacıyla Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. Tüm analizlerde anlamlılık (p) değeri 0,05 olarak alınmıştır. Uygulanan testler sonuçlarında p<0,05 olduğunda farklılık istatistiksel anlamda önemli, p>0,05 olduğunda ise çıkan farklar istatistiksel anlamda önemsiz olarak değerlendirilmiştir. Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği ile elde edilen bulgular ışığında öğrencilerin bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerileri altında önemli bir gelişim kaydetmediği, eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri altında ise ortalama puanlarda bir düşüş yaşandığı ancak bu düşüşün istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür. Diğer yandan, girişimcilik ve inovasyon becerileri ile kariyer bilinci becerileri alt boyutlarında ortalama puanlarda artış yaşandığı ancak bu artışların da istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür. UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi ölçeği ile ilgili bulgulara bakıldığında ortalama puanların önemli ölçüde arttığı ve Wilcoxon analizi sonucuna göre bu artışın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir. Ön testten son teste ortalama puanlarda yaşanan bu artış, öğrencilerin belirli bir süreçte ilerleme kaydettiğini ve 21. yüzyıl becerilerinin gelişimine olumlu bir şekilde katkıda bulunulduğunu göstermiştir. Lise Öğrencileri İçin Eleştirel Düşünme Becerileri Testi alt boyutunun son test-ön test karşılaştırması incelendiğinde ise öğrencilerin ön testten son teste aldıkları puanların ortalamalarında hafif bir artış olduğu görülmüştür. Ancak bu artış istatistiksel olarak anlamlı değildir. Minimum ve maksimum puanlardaki değişimlerin de sınırlı olduğu göz önüne alındığında, eleştirel düşünme becerilerinde belirgin bir gelişimden bahsetmek zor görünmektedir. Çalışmadaki nitel veriler MAXQDA 21 nitel analiz programı aracılığı ile içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleriyle yapılmıştır. Bulgular STEAM odaklı müzik etkinliklerinin öğrencilerin iletişim becerilerini geliştirdiğini, iş birliği yeteneklerini artırdığını ve farklı disiplinler arasında bağlantılar kurmayı teşvik ettiğini göstermiştir. Öğrencilerin özgüvenlerinin arttığı, yaratıcılıklarının teşvik edildiği ve yeni beceriler kazandıkları da belirlenmiştir. Ancak bazı zorluklar da tespit edilmiştir. Özellikle zaman kısıtlamaları ve öğrencilerin ilgi eksikliği gibi konuların etkinliklerin verimliliğini etkileyebileceği düşünülmüştür. Bu bağlamda araştırma bulgularına dayanarak öneriler sunulmuştur. Öneriler arasında etkinliklerde daha iyi zaman yönetimi sağlanması, çeşitliliğin artırılması, öğrencilere daha fazla özgürlük ve sorumluluk verilmesi, grup çalışmalarının teşvik edilmesi ve materyal zenginliğinin artırılması, yeni ölçme araçlarının geliştirilmesi gibi konular yer almaktadır. Sonuç olarak bu çalışma, STEAM temelli müzik dersi etkinliklerinin öğrencilerin öğrenme deneyimlerini zenginleştirdiğini ve onların bireysel gelişimlerine katkı sağladığını göstermektedir. Bu bulgular eğitimde disiplinler arası yaklaşımların önemini vurgulamakta ve gelecekteki müfredat geliştirme süreçlerinde dikkate alınması gereken noktaları ortaya koymaktadır.