NESNEL OLARAK YAPILANDIRILMIŞ RENKLERİN GRAFİK TASARIM ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞSEL ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ


Creative Commons License

Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZTÜRK GÖÇMEN Pelin

Danışman: Canan Deliduman

Özet:

Bu araştırma ile nesnel olarak yapılandırılmış renk kombinasyonlarının grafik

öğrencilerinin öğrenmesine ve öğrenmelerin kalıcılığına etkisi tespit edilmeye

çalışılmıştır.

Renk kombinasyonlarının öğrenme üzerindeki etkisini araştıran pek çok çalışma

yapılmıştır. Ancak günümüzde yaygın olarak kullanılan PowerPoint programı aracılığı

ile yapılan sunumlarda, kullanılan renklerin, öğrenmeye etkileri konusunda, ülkemizde

yapılmış bir araştırma bulunmamaktadır.

Bu araştırmada birinci alt amaca yönelik olarak hazırlanan renklerin dikkat

çekiciliğine yönelik ölçme aracı, temel sanat eğitimi dersini alan onuncu sınıf

öğrencilerine uygulanmıştır. Nesnel olarak yapılandırılmış renk kombinasyonlarının

grafik öğrencilerinin öğrenmesine etkisini bulgulamak amacıyla ikinci ve üçüncü alt

amaca hizmet edecek bulgulara ulaşılmıştır. İkinci ve üçüncü alt amaca ulaşmak için

hazırlanan bilgi testi, temel sanat eğitimi dersini alan onuncu sınıf öğrencilerine, ön test,

son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır.

Araştırma sonucu elde edilen nicel verilerin analizinde öğrencilerin

öğrenmesinin ve öğrenmelerin kalıcılığının nesnel olarak yapılandırılmış renk

kombinasyonlarının hangisinden etkilendiğini belirlemek için karışık ölçümler için iki

faktörlü ANOVA yöntemi; renklerin dikkat çekiciliğine yönelik ölçme aracı ile

toplanan verilerin çözümlenmesinde ise frekans dağılımı yöntemi kullanılmıştır.

iv

Araştırma sonucunda, deney öncesi ve sonrası yapılan bilgi testi puan

ortalamaları arasında en fazla fark olan grubun, gri-kahverengi renk kombinasyonu

kullanılarak hazırlanan PowerPoint sunumu ile ders anlatılan grup olduğu saptanmıştır.

Öte yandan deney gruplarının başarı puanlarının birbirinden anlamlı derecede daha

yüksek olmadığı bulgulanmıştır. Bilginin kalıcılığında tüm deney gruplarında bir artış

olduğu; en çok artışın ise gri-kahverengi renk kombinasyonu ile sağlandığı söylenebilir.

Bilginin kalıcılığında ise tüm gruplarda son teste göre bir düşüş olduğu; ancak en az

düşüşün nesnel olarak yapılandırılmamış renk kombinasyonu kullanılarak hazırlanan

PowerPoint sunusu ile ders anlatılan grupta olduğu saptanmıştır.

Bu araştırmada elde edilen bulgulara göre, hangi renk kombinasyonlarının

öğrencilerin dikkatini çektiği; PowerPoint sunuları hazırlanırken, hangi renk

kombinasyonlarının öğrenmeyi ve öğrenmelerin kalıcılığını etkilediği konularında

önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Renk kombinasyonları, grafik eğitimi, öğrenme, görsel

iletişim, PowerPoint.