Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖZTÜRK GÖÇMEN Pelin
Danışman: Canan Deliduman
Özet:
Bu araştırma ile nesnel olarak yapılandırılmış renk kombinasyonlarının grafik
öğrencilerinin öğrenmesine ve öğrenmelerin kalıcılığına etkisi tespit edilmeye
çalışılmıştır.
Renk kombinasyonlarının öğrenme üzerindeki etkisini araştıran pek çok çalışma
yapılmıştır. Ancak günümüzde yaygın olarak kullanılan PowerPoint programı aracılığı
ile yapılan sunumlarda, kullanılan renklerin, öğrenmeye etkileri konusunda, ülkemizde
yapılmış bir araştırma bulunmamaktadır.
Bu araştırmada birinci alt amaca yönelik olarak hazırlanan renklerin dikkat
çekiciliğine yönelik ölçme aracı, temel sanat eğitimi dersini alan onuncu sınıf
öğrencilerine uygulanmıştır. Nesnel olarak yapılandırılmış renk kombinasyonlarının
grafik öğrencilerinin öğrenmesine etkisini bulgulamak amacıyla ikinci ve üçüncü alt
amaca hizmet edecek bulgulara ulaşılmıştır. İkinci ve üçüncü alt amaca ulaşmak için
hazırlanan bilgi testi, temel sanat eğitimi dersini alan onuncu sınıf öğrencilerine, ön test,
son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır.
Araştırma sonucu elde edilen nicel verilerin analizinde öğrencilerin
öğrenmesinin ve öğrenmelerin kalıcılığının nesnel olarak yapılandırılmış renk
kombinasyonlarının hangisinden etkilendiğini belirlemek için karışık ölçümler için iki
faktörlü ANOVA yöntemi; renklerin dikkat çekiciliğine yönelik ölçme aracı ile
toplanan verilerin çözümlenmesinde ise frekans dağılımı yöntemi kullanılmıştır.
iv
Araştırma sonucunda, deney öncesi ve sonrası yapılan bilgi testi puan
ortalamaları arasında en fazla fark olan grubun, gri-kahverengi renk kombinasyonu
kullanılarak hazırlanan PowerPoint sunumu ile ders anlatılan grup olduğu saptanmıştır.
Öte yandan deney gruplarının başarı puanlarının birbirinden anlamlı derecede daha
yüksek olmadığı bulgulanmıştır. Bilginin kalıcılığında tüm deney gruplarında bir artış
olduğu; en çok artışın ise gri-kahverengi renk kombinasyonu ile sağlandığı söylenebilir.
Bilginin kalıcılığında ise tüm gruplarda son teste göre bir düşüş olduğu; ancak en az
düşüşün nesnel olarak yapılandırılmamış renk kombinasyonu kullanılarak hazırlanan
PowerPoint sunusu ile ders anlatılan grupta olduğu saptanmıştır.
Bu araştırmada elde edilen bulgulara göre, hangi renk kombinasyonlarının
öğrencilerin dikkatini çektiği; PowerPoint sunuları hazırlanırken, hangi renk
kombinasyonlarının öğrenmeyi ve öğrenmelerin kalıcılığını etkilediği konularında
önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Renk kombinasyonları, grafik eğitimi, öğrenme, görsel
iletişim, PowerPoint.