Doğrudan Öğretim Modeliyle Gerçekleştirilen Öğretimin, Az Gören Öğrencilerin Geometrik Cisimleri Kazanmalarında Etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ÖZEL EĞİTİM , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE ARSLAN DABAN

Danışman: Banu Altunay

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, Doğrudan Öğretim Modeli’yle gerçekleştirilen öğretimin, az gören öğrencilerin geometrik cisimleri kazanmalarında etkililiğini araştırmaktır. Araştırmanın deneklerini yaşları 10 ila 12 olan eğitimlerini farklı devlet okullarının ilköğretim kademelerinde sürdüren 2 az gören erkek öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma modeli olarak tek denekli araştırma modellerinden yoklama denemeli davranışlar arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde etkililik, güvenirlik ve sosyal geçerlik verileri toplanmıştır. Etkililik verileri başlama düzeyi, yoklama, genelleme ve izleme oturumlarından oluşmuştur. Araştırmanın genellenebilirliğini belirlemek adına ön test ve son test verileri toplanmıştır. Elde edilen tüm veriler süreç boyunca kamerayla kayıt altına alınmış ve veri toplama kayıt formlarına kaydedilmiştir. Araştırmada elde edilen tüm veriler grafiksel analiz (görsel analiz) yoluyla sunulmuştur. İzleme verilerinde deneklerin öğrendikleri kavramları öğretim sona erdikten yedinci, on dördüncü ve yirmi birinci günlerde de sürdürüp sürdürmediği incelenmiştir. Genelleme verilerinde ise gerçekleştirilen öğretimlerin farklı materyallere/durumlara genellenebilirliği incelenmiştir. Aynı zamanda öğretim süreci ile ilgili katılımcıların ve ebeveynlerin görüşlerini belirlemek için sosyal geçerlilik verileri toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda Doğrudan Öğretim Modeli’yle gerçekleştirilen öğretimin, az gören öğrencilerin geometrik cisimleri kazanmalarında etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretimlerin ardından öğrencilerin kazandıkları becerileri farklı materyallere/durumlara genelleyebildikleri görülmüştür. Aynı zamanda yedinci, on dördüncü ve yirmi birinci günlerde öğretimin kalıcılığı devam etmiştir. Elde edilen sosyal geçerlik verilerinde

katılımcılar ve ebeveynlerden alınan görüşlerde de öğretim sürecinden memnun kaldıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Doğrudan Öğretim Modeli, Az Gören Öğrenciler, Geometrik Cisim Öğretimi, Kavram Öğretimi, Matematik Kavramları, İsimler.