ÇOCUKLARA YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE « PARİS TEHLİKEDE » İSİMLİ FRANSIZCA OKUMA KİTABININ ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA GÖRE İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fransızca Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Fransızca

Öğrenci: DAMLA KIRAÇ

Danışman: Melek Alpar

Özet:

Bu çalışma, yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda Çoklu Zekâ Kuramı ile okuma

kitaplarında yapılabilecek aktiviteleri sunabilmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu çalışmada,

Çoklu Zekâ Kuramının sekiz zekâ türünden bahsedilmiştir. Sekiz zekâ türü tanıtılmış,

kuramın eğitimdeki öneminden ve okuma kitaplarına nasıl ve neden entegre edilmesi

hususuna değinilmiştir. Kuram, okuma kitaplarında uygulandığında, yabancı dil öğretimi

yapılan sınıflarda hangi faktörlerin dikkate alınması gerektiği ve sağladığı faydalardan

bahsedilmiştir. 'Paris Tehlikede' isimli Fransızca okuma kitabın üzerinden çoklu zekâ

kuramının sekiz zekâ türüne uygun etkinlikler düzenlenmiş ve okuma esnasında bu

etkinlikler uygulanıp, incelenmiştir. Bu etkinlikler Ankara Özel Tevfik Fikret okullarında

Fransızca öğrenen 6. sınıf öğrencilerine araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Geleneksel

zekâ anlayışının aksine, yeni bileşenleri göz önüne alarak, bu çalışmada, sınıfta yapılan

okumalardan yola çıkarak, çocukların anlaması, kendilerini rahat hissetmeleri ve kendi

potansiyellerini ve öğrenme yetilerini geliştirebilmeleri adına, okumalarımız, Howard

Gardner’ın Çoklu Zekâ Kuramına dayanmaktadır.Araştırmanın sonucunda kullanılan okuma

kitabın, zengin materyal ve kaynak olduğunu ve dilsel yetilerin gelişmesine imkân

sağlayabileceklerini düşüncesi ile Çoklu Zekâ Kuramı seçilip, faydalanılmıştır. Bu

doğrultuda, çalışmamızın sonucunda, hazırlanan aktivitelerin her birinin, yabancı dil

öğretimi yapılan sınıflarda, bu kuramın zengin ve uygun bir materyal olarak sunulabilmesi

önerilmektedir.

Anahtar kelimler : Çoklu zeka, Eğitim, Okuma