Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma akıcılığının arttırılmasında model okuma, tekrarlı okuma, hata düzeltme ve kendini izleme stratejisi sağaltım paketinin etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CİHAN SERT

Danışman: ÇIĞIL AYKUT

Özet:

Bu araştırmada, okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma akıcılığının arttırılmasında model okuma, tekrarlı okuma, hata düzeltme ve kendini izleme stratejisi sağaltım paketinin etkisi araştırılmıştır. Bu genel amaç kapsamında; a) model okuma, tekrarlı okuma, hata düzeltme ve kendini izleme stratejisinin birlikte kullanıldığı sağaltım paketinin okuma güçlüğü olan öğrencilerin sesli okuma hızının arttırılmasındaki etkisine, b) model okuma, tekrarlı okuma, hata düzeltme ve kendini izleme stratejisinin birlikte kullanıldığı sağaltım paketinin okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma doğruluğunun arttırılmasındaki etkisine, c) model okuma, tekrarlı okuma, hata düzeltme ve kendini izleme stratejisinin birlikte kullanıldığı sağaltım paketinin okuma güçlüğü olan öğrencilerin prozodik okuma düzeylerinin arttırılmasındaki etkisine bakılmıştır. Araştırmaya ÖG tanısı olan üç öğrenci katılmıştır. Araştırmaya 10 yaşında üç dördüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmada tek denekli araştırma desenlerinden “Denekler Arası Çoklu Yoklama Modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın deney viii süreci, üç deney koşulundan oluşmaktadır. Bunlar; başlama düzeyi, sağaltım düzeyi ve izlemedir. Araştırma sonuçları, okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma akıcılığının arttırılmasında model okuma, tekrarlı okuma, hata düzeltme ve kendini izleme stratejisi sağaltım paketinin üç öğrencide de etkili olduğunu göstermektedir. Katılımcıların üçünün de okuma hızında, okuma doğruluğunda, prozodik okumalarında artış olmuş ve sağaltım sonunda ulaşılan seviye, izleme oturumlarında da korunmuştur. Ayrıca araştırmaya yönelik katılımcıların kendilerinden, ailelerinden ve öğretmenlerinden sosyal geçerlik verileri toplanmıştır. Sosyal geçerlik verileri incelendiğinde soruların geneline olumlu yönde görüş bildirildiği tespit edilmiştir.