İLKÖĞRETİM OKULLARINDAKİ MÜDÜRLERİN BİLGİ YÖNETİMİ BECERİLERİ İLE OKULLARIN ÖĞRENEN ÖRGÜT OLMA DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ (ANKARA İLİ ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cansu ŞAHİN

Danışman: NEZAHAT GÜÇLÜ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, İlköğretim okul müdürlerinin bilgi yönetimi becerilerini gerçekleştirme düzeyleri ile okulların öğrenen örgüt olma düzeyleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırmanın örneklemi, Ankara Merkez İlçelerinde (Altındağ, Çankaya,Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Sincan ve Yenimahalle) görev yapan ve tesadüfî yöntemle seçilen 277 öğretmen ve 85 İlköğretim okul müdürü (toplam 365 kişi) oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında, Okul Müdürlerinin Bilgi Yönetimini Kullanabilme Becerisi Ölçeği (Erten, 2006) ve öğrenen örgüt özelliklerinin tespit edilmesi amacıyla Öğrenen Örgüt Özelliklerinin Belirlenmesi Anketi (DLOQ) (Watkins ve Marsick, 1996) kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 15.00 paket programı kullanılmıştır. 68 öğretmenden oluşan bir gruba araştırmada kullanılan veri toplama araçlarının ön uygulaması yapılmıştır. 30 maddelik okul yöneticisinin bilgi yönetimini kullanabilme becerisi ölçeğinin cronbach alfa güvenirlik katsayısı .98 bulunmuştur. 17 maddelik öğrenen örgütün özelliklerinin belirlenmesi ölçeğinin ise cronbach alfa güvenirlik katsayısı .97'dir. Ölçme araçlarına verilen cevapların iç tutarlılığının yüksek olduğu görülmüştür. Müdür ve öğretmen görüşlerine göre, araştırma sonucunda; - Müdürlerin bilgi yönetimi becerilerini yüksek düzeyde gerçekleştirdikleri, - Okulların öğrenen örgüt olma düzeylerinin yüksek olduğu, - Görev türü, eğitim durumu ve kıdem yılı değişkenine göre; - Müdürlerin bilgi yönetimi becerileri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, - Okulların öğrenen örgüt olma düzeyi ile arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, - Öğretmen ve müdürlerin görüşlerine göre, müdürlerin bilgi yönetimi becerilerinin alt boyutları ile öğrenen örgütün alt boyutları arasında yüksek düzeyde anlamlı ilişki olduğu, - Müdürlerin bilgi yönetimi becerilerinin okulların öğrenen örgüt olma düzeyinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu ortaya çıkarılmıştır.