Sayma İlkeleri Testi'nin geçerlik ve güvenirlik çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: PELİN PEKİNCE

Danışman: HACER ELİF DAĞLIOĞLU

Özet:

Bu araştırma, Sayma İlkeleri Testi'nin geçerlik güvenirlik çalışmasını yapmak amacıyla planlanmıştır. Araştırma, genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Smith (2010) tarafından güncelleştirilerek bir araya getirilen Erken Çocukluk Matematik Becerileri, Sayı Kavramı ve Sayı Hissi Testi'nin alt testlerinden olan Sayma İlkeleri Testi'nin Türkçeye uyarlama çalışması gerçekleştirilmiştir. Sözkonusu test için dil uzmanlarından uzman görüşü alınmış, alternatif çeviriler oluşturulmuştur. Türkçe dil uzmanından da onay alındıktan sonra çeviriler konu alan uzman görüşüne sunulmuştur. Konu alan uzman görüşleri doğrultusunda gerekli değişiklikler yapılarak teste son hali verilmiştir. Ön uygulama sonucunda maddelerde herhangi bir değişikliğe gerek olmadığı görüldükten sonra uygulamaya geçilmiştir. Araştırmanın uygulaması, Kırklareli Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı resmi bir bağımsız anaokulunda eğitim alan 54-72 aylık 133 çocuğun katılımıyla gerçekleşmiştir. Sayma İlkeleri Testinin alt boyutlarına ilişkin yapılan madde istatistikleri sonucunda birebir eşleme ilkesi alt testinde yer alan maddelerin madde güçlük indekslerinin 0.47 ile 0.96 arasında, sabit sıra ilkesi alt testinde yer alan maddelerin madde güçlük indekslerinin 0.64 ile 0.95 arasında, kardinal sayı ilkesi alt testinde yer alan maddelerin madde güçlük indekslerinin 0.56 ile 0.89 arasında ve sıranın önemsizliği-soyutlama ilkesi alt testinde yer alan maddelerin madde güçlük indekslerinin 0.31 ile 0.95 arasında değişiklik gösterdiği tespit edilmiştir. Birebir eşleme ilkesi alt testtinde yer alan maddelerin ayırıcılık indekslerinin 0.35 ile 0.81 arasında, sabit sıra ilkesi alt testinde yer alan maddelerin ayırıcılık indekslerinin 0.32 ile 0.77 arasında, kardinal sayı ilkesi alt testindeki maddelerin madde ayırıcılık indekslerinin 0.35 ile 0.70 arasında, sıranın önemsizliği-soyutlama ilkesi alt testinde bulunan maddelerin madde ayırıcılık indekslerinin 0.09 ile 0.65 arasında değişiklik gösterdiği tespit edilmiştir. Çocukların ortalama olarak testte yer alan soruların yaklaşık %71'ini doğru cevaplandırdıkları tespit edilmiştir. Teste ilişkin hesaplanan ortalama güçlük (p) indeksi (0,71) ile de ortalamadan daha kolay olduğu belirlenmiştir. Ayrıca tüm alt testlerinin sayma kavramını açıklamak üzere oluşturulan yollara ilişkin hesaplanan t değerlerinin tamamının anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Sayma İlkeleri Testi'nin regresyon katsayıları incelendiğinde; testi en çok açıklayan alt testin birebir eşleme ilkesi testi (R2=0,53); daha sonra sabit sıra ilkesi testi (R2=0,47); kardinal sayı ilkesi testi (R2=0,33) ve sıranın önemsizliği-soyutlama ilkesi testi (R2=0,28) olduğu görülmektedir. Sayma İlkeleri Testi'nin güvenirlik düzeyini saptamak amacıyla iki kategorili verilerde hesaplanan ve testteki maddelerin iç tutarlılığının ölçüsünü veren KR-20 katsayısı hesaplanmıştır. Testin uyarlama sürecinde çocuklardan elde edilen cevaplar sonucunda hesaplanan KR-20 katsayısı 0,63 olarak bulunduğundan, Sayma İlkeleri Testi'nin geçerli ve güvenilir bir test olduğu görülmüştür.