Tekrarlı okuma çalışmalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin sesli ve sessiz okuma akıcılığını geliştirmeye etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: SEYFETTİN BULUT

Danışman: KEMAL KÖKSAL

Özet:

Okuma, bireylerin ve toplumların güncelliğini yitirmemesinin bir ölçütü haline gelmiştir. Okuma becerileri gelişmiş okuyucular diğerlerine nazaran hayatın her alanında daha aktif rol almaktadırlar. Akıcı okuma becerisi bireyin iyi veya kötü okuyucu olarak tanımlanmasında ölçüt olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada, okuma becerilerini geliştirme stratejilerinden birisi deneysel araştırma modeliyle incelenmiştir. Tekrarlı okuma çalışmaları bireylerin akıcı okuma becerilerini geliştiren bir strateji olarak literatürde yer almaktadır. Tekrarlı okuma çalışmalarıyla öğrencilerin sesli ve sessiz okuma akıcılıklarını geliştirme düzeyleri araştırılmıştır. Araştırma, Afyonkarahisar ili, Dinar ilçesinde bağımsız değişkenleri etkileyebilecek imkanlar yönüyle eşit iki köy okulunda yapılmıştır. Dördüncü sınıfa devam eden 50 öğrenci şubelerine göre deney ve kontrol grubu olarak seçilmiştir. Tekrarlı okuma çalışmaları hafta içi her gün son ders saatinden sonra bir ders saati olmak üzere 10 hafta boyunca yapılmıştır. Çalışmada sesli okuma akıcılığına ait değişkenler (hız, doğruluk, prozodi) ayrı ayrı puanlanmıştır. Hız ve doğruluk, öğrencilerin bir dakikalık ses kayıtları dinlenilerek ölçülmüştür. Prozodi ise Çok Boyutlu Akıcılık Ölçeği kullanılarak ölçülmüştür. Sessiz okuma akıcılığını belirlemede Bağlamsal Sessiz Okuma Akıcılığı Testi (Test of Silent Contextual Reading Fluency [TOSCRF] ) kullanılmıştır. Tekrarlı okuma çalışmaları öncesinde ve sonrasında ölçümler yapılarak öğrencilerin sesli ve sessiz okuma akıcılığı becerileri ölçülmüştür. Ölçüm sonuçları grupların kendi içerisinde ve gruplar arasında karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda tekrarlı okuma çalışmalarıyla dördüncü sınıf öğrencilerinin sesli ve sessiz okuma akıcılıklarının geliştiği görülmüştür. Gruplar arası karşılaştırmalarda deney ve kontrol grupları, hız ve doğruluk bakımından farklılaşmamıştır. Fakat prozodi ve sessiz okuma akıcılığı bakımından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık oluşmuştur. Grup içi karşılaştırmalarda ise tekrarlı okuma çalışmalarının hız, doğruluk, prozodi ve sessiz okuma akıcılığı becerilerinin tümünün gelişmesinde etkili olduğu görülmüştür. Literatüre bakıldığında araştırma sonuçları, aynı ölçeklerin kullanıldığı çalışmaların sonuçlarıyla benzerlik göstermektedir. Farklı sosyo-ekonomik düzey ve veli profili ölçme sonuçlarının da farklı çıkmasına neden olabilmektedir.