Milli Eğitim Bakanlığı'nın Belirlediği Mekan-Yön Kriterlerinin Eğitim Kampüsü Yarışmaları Üzerinden Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Dilek Aybek Özdemir

Danışman: AYSU AKALIN

Özet:

Bu çalışma ile MEB Ulusal Ön Seçimli Eğitim Kampüsü yarışmalarında ödül alan projelerin MEB'in eğitim yapıları tasarımı için iklimlere bağlı olarak ön gördüğü mekan- yön kriterleri bağlamında yönlenişleri incelenmiş, bu kriterlere uyum ve uyumsuzluklar eğitim yapılarında eğitsel mekanlar bağlamında vurgulanmaya çalışılmıştır. Bu amaçla; tasarımın odağını oluşturan eğitsel mekanlar olan derslikler, laboratuvarlar, kütüphane ve kapalı spor salonu birimleri detaylı bir şekilde irdelenmiştir. MEB yarışma projeleri üç grupta açılmış ve her grupta çeşitli iklim bölgelerinden illere yer verilmiştir. Bu tez çalışmasında, her iklim bölgesinden en az bir yarışma projesi olmak üzere, toplamda dört farklı iklim bölgesine göre seçilmiş projeler eğitsel mekânlar bağlamında yön- iklim tabloları aracılığıyla detaylı olarak incelenmiştir. MEB Ulusal Ön Seçimli Eğitim Kampüsü Yarışmaları neticesinde; iklime bağlı uygun yönlenme konusunun, gerek yarışmacılar ve gerekse de jüri üyeleri tarafından bazı mimari çözümlerde göz ardı edildiği görülmüş, yanlış konumlanma sonucu oluşan aykırı cephe yönelimi oranının yüksek olmasına karşın, bu durumun jüri tarafından bir değerlendirme kriteri olarak ele alınmadığı, jüri raporunda bir olumsuzluk şeklinde dile getirilmediği tespit edilmiştir.