İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ile yazma öz yeterlilikleri arasındaki ilişki –Iğdır ili örneği-


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, SINIF EĞİTİMİ BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF BOLAT

Danışman: Kemal Köksal

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ile yazma öz yeterlik düzeyleri çeşitli değişkenlere göre inceleyerek, arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Iğdır il merkezinde üç farklı devlet okulda öğrenim görmekte olan 316 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin okuma alışkanlıklarını belirlemek için Gömleksiz(2004) tarafından geliştirilen okuma alışkanlığı ölçeği ve yazma öz yeterliklerini belirlemek için Güneş, Kuşdemir ve Bulut(2017) tarafından geliştirilen ilkokul öğrencileri için yazma öz yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler doğrultusunda öğrencilerin okuma alışkanlıkları ve yazma öz yeterlikleri, cinsiyete, evde internet kullanımına, Türkçe dersini sevme durumuna, eve gazete ve dergi alma sıklığına göre incelenmiş ve Türkçe dersi not ortalamasına göre farklılık gösterip göstermediği ve bunlar arasındaki ilişki saptanmıştır. Verilerin analizinde öncelikle verilerin normallik varsayımını karşılayıp karşılamadığı kontrol edilmiştir. Normal dağılım gösteren okuma alışkanlığı ölçeğinden elde edilen verilerde iki grubun karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t-testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA) kullanılmıştır. Normal dağılım göstermeyen ilkokul öğrencileri için yazma öz yeterlik ölçeğinden elde edilen verilerde iki gurubun karşılaştırılmasında Mann Whitney-U Testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. İlkokul Öğrencileri İçin Yazma Öz Yeterlik Ölçeği ile Okuma Alışkanlığı Ölçeği’nden elde edilen toplam puanlar arasındaki ilişki (SPSS yardımıyla) Spearman’s Korelasyon Katsayısı kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmada okuma alışkanlığı ile ilgili olarak; öğrencilerin okuma alışkanlık düzeylerinin yüksek olduğu, kız öğrencilerin okuma alışkanlık düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olarak farklılaştığı, evde internet bağlantısı olma durumunda anlamlı fark olmadığı fakat öğrencilerin Türkçe dersini sevme durumu, eve gazete alınma sıklığı, eve dergi alınma sıklığı ve Türkçe ders notu

vi

ortalamaları ile anlamlı fark olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin yazma öz yeterlikleri ile ilgili olarak; öğrencilerin yazma öz yeterlik düzeylerinin orta düzeyde olduğu, kız öğrencilerin yazma öz yeterlik düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olarak farklılaştığı, Türkçe dersini sevme durumu ve Türkçe ders notu ortalamasına göre farklılaştığı fakat evde internet bağlantısı olma durumu, eve gazete alma sıklığı ve eve dergi alma sıklığı ile anlamlı fark olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin okuma alışkanlıkları ile yazma öz yeterlikleri puanları arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin okuma alışkanlık düzeyleri arttıkça yazma öz yeterlik düzeyleri de artmaktadır.

Anahtar Kelimeler : Okuma Alışkanlığı, Öz Yeterlik, Yazma Öz Yeterliği