Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Öğrenci: DİLEK USLU
Danışman: SAMİ ACAR
Özet:Bu çalışmanın amacı Türkiye'de Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümünde öğrenim gören 1. ve 4. sınıf öğrencilerin girişimci kişilik özellikleri ve girişimcilik niyetinin duygusal zekâ faktörlerine göre etkisini ortaya koymaktır. Bu temel amacın yanı sıra demografik değişkenlerin de girişimcilik özellikleri ve girişimcilik niyetine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla, tabakalı örnekleme yöntemi ile tespit edilen 16 üniversiteden 980 öğrenci ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilere araştırma sorularına göre t-testi, one-way ANOVA ve korelasyon analizi uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda; duygusal zekâ ile girişimci kişilik özellikleri arasında boyutlararası farklılıklara rağmen önemli ölçüde ilişkinin olduğu görülmüştür. Duygusal zekâ ile girişimcilik niyeti arasında ise duygusal zekâ faktörlerinden empati, kişilerarası ilişkiler, iç motivasyona sahip olma ve kendini bilme ile doğru yönlü, ruh halini ayarlama ile ters yönlü bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik niyeti arasında ise girişimci kişilik özelliklerinden kendine güven, yenilik, başarma ihtiyacı, kontrol odağı, risk alma, belirsizliğe karşı tolerans ve proaktif kişilik ile doğru yönlü bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Girişimci kişilik özelliklerinden kendine güven, yenilik ve başarma ihtiyacı boyutlarında sınıflara göre önemli bir farklılığın olduğu; kontrol odağı, risk alma, belirsizliğe karşı tolerans ve proaktif kişilik boyutları arasında ise sınıflara göre önemli bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlar çerçevesinde duygusal zekâ faktörlerinin girişimci kişilik özelliklerini ve girişimcilik niyetini etkilediği yargısına varılmıştır.