Kodaly yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının müziksel bilgi ve becerilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERAL METE

Danışman: Mehlika Dündar

Özet:

Bu araştırmanın amacı Kodaly yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının müziksel bilgi ve

becerilerine olan etkisini araştırmaktır. Çalışma 54 deney (n=54), 43 kontrol (n=43) grubu

olmak üzere toplam 97 (n=54) sınıf öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir ve nicel araştırma

yöntemlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın gerçekleştirilmesinde veri

toplama aracı olarak bir deney grubu, bir kontrol grubu ve her grup için Gürgen (2007)

tarafından geliştirilen “Müziksel İşitme” testi ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Deney

grubuna ayrıca araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Temel Müzik Bilgisi Testi’ ön test ve son

test olarak uygulanmıştır. Diğer veri toplama aracı olarak Kodaly yönteminde yer alan

materyallerden yararlanılarak hazırlanan 8 haftalık müzik ders planları kullanılmıştır.

Çalışmada, müziksel işitme testi, temel müzik bilgisi testlerine ait puanlar analiz edilmiştir.

Araştırmanın sonunda Kodaly yönteminde yer alan materyaller kullanılarak hazırlanan ders

planları doğrultusunda deney grubundaki öğrencilerin müziksel işitme, (ses yükseklikleri,

ritim becerileri gelişimi) ve temel müzik bilgileri konusunda gelişim gösterdikleri

saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Müzik eğitimi, Kodaly yöntemi, sınıf öğretmeni adaylarının müzik

eğitimi