Ortaokul öğrencilerinin spora yönlendirilmesinde medyanın etkisi (Bilecik ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: BANU ELİF DORAN

Danışman: MEHMET GÜNAY

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin spora yönlendirilmesinde medyanın etkisini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmacı tarafından 40 maddeden oluşan anket ve 20 maddeden oluşan Spor Medyasının Etkisi Ölçeği (SMEÖ) geliştirilmiştir. Veri toplama araçlarıyla, öğrencilerin spor ve medya konularındaki algı, görüş ve düşünceleri tespit edilmiş, spor medyasına yönelik görüşleri değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Bilecik ili merkezde yer alan 7 resmî ve özel ortaokulda öğrenim gören öğrencilerden seçilmiştir. Veri toplama araçları 224 katılımcıya uygulanmıştır. Katılımcıların 97' si erkek 127' si kız öğrencidir. Bu araştırmada Survey (genel tarama) modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel metotları (Yüzde, Frekans, Ortalama, Standart sapma) kullanılmıştır. Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki fark için t-testi, ikiden fazla grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Scheffe Testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında, %5 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler bilgisayarda "SPSS for Windows ver:21.0" programında çözümlenmiş, manidarlıklar .05 düzeyinde sınanmıştır. Araştırma sonucuna göre, öğrencilerin spora ilgisinin yüksek olduğu ve spor yapma isteklerinde medyanın etkisinin önemli olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra katılımcıların, spor medyasına ilişkin görüşleri ile annenin eğitim durumu ve babanın eğitim durumu arasında anlamlı farklılıklar görülmüştür. Hem annenin ve hem de babanın eğitim düzeyi arttıkça, öğrencilerin spor medyasından etkilenme oranlarında artış saptanmıştır.