Otomatik Yazma Değerlendirmenin İngilizce Yazma Sınıflarında Kullanımı: Başarı, Motivasyon Ve Öz-Yeterlik Üzerindeki Etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: TALHA ALTUNTAŞ

Danışman: Gonca Yangın Ekşi

Özet:

Bu çalışma, Otomatik Yazma Değerlendirme (OYD) aracılığıyla sağlanan dönütün öğrencilerin yazma motivasyonu, yazma öz-yeterlik inançları ve yazma başarısı üzerindeki etkililiğini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırmaya Türkiye'de bir devlet üniversitesinde 2020 yılında öğrenim gören 91 hazırlık öğrencisi katılmış ve öğrenciler üç gruba ayrılmıştır: deney grubu 1 (S: 31), deney grubu 2 (S: 28) ve kontrol grubu (S: 32). Çalışmadan önce, tüm grupların yazma başarılarının birbirine benzer olup olmadığını görmek için öğrencilerin kompozisyonları toplanmıştır. Çalışmada iki farklı OYD sisteminin ücretsiz versiyonları kullanılmıştır (her deney grubu için bir OYD aracı kullanılmıştır). Deney gruplarındaki katılımcılar öğretmen + OYD dönütü alırken, kontrol grubundaki katılımcılar sadece öğretmen dönütü almıştır. Deney gruplarındaki her bir öğrenci, OYD dönütünü kullanarak altı kompozisyon yazmıştır. Kompozisyonların ilk ve son taslakları, öğrencilerin OYD geri bildiriminden nasıl yararlandıklarını araştırmak için araştırmacı tarafından toplanmış ve analiz edilmiştir. Uygulamadan iki hafta sonra, öğrencilerin yazma başarılarında herhangi bir gelişme olup olmadığını araştırmak için araştırmadan önce toplanan kompozisyonlarla karşılaştırılmak üzere öğrencilerin çalışmadan sonra yazmış oldukları kompozisyonlar toplanmıştır. Ayrıca, OYD kullanımının öğrencilerin yazma öz-yeterlik inançları üzerindeki etkilerini araştırmak için çalışmadan önce ve sonra bir anket (yazma öz-yeterlik anketi) uygulanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin OYD geri bildirimine ilişkin algıları yazılı bir görüş anketi ve odak grup görüşmeleri yoluyla toplanmıştır. Nitel veriler, OYD dönütünün öğrencilerin yazma öz yeterliği ve yazma motivasyonu üzerindeki etkilerini incelemek için de kullanılmıştır. Çalışmanın sonucu, OYD dönütünün öğrencilerin yazma motivasyonunu, yazma öz yeterliliğini ve yazma başarısını artırdığını göstermiştir. Bulgular ayrıca öğrencilerin OYD sistemlerini hem gramer referansı hem de eşanlamlılar sözlüğü amacıyla kullandıklarını göstermiştir. Son olarak, nitel verilerin analizi, öğrencilerin OYD dönütü hakkındaki görüşlerinin çoğunlukla olumlu olduğunu göstermiştir.


Anahtar Kelimeler :Otomatik Yazma Değerlendirme, yazma öz-yeterliği, yazma motivasyonu, yazma başarısı