Mesleki Eğitim Merkezi Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerine Uygulanan Drama Eğitiminin ĠletiĢim Becerilerine Etkisinin Ġncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SIDIKA BAŞBUĞA

Danışman: Esra Ömeroğlu

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı mesleki eğitim merkezi dokuzuncu sınıf öğrencilerine

uygulanan eğitimde drama temelli etkili iletişim eğitiminin iletişim becerilerine etkisinin

incelenmesidir. Araştırma; ön test-son test kontrol gruplu deneysel desenle yapılmıştır.

Çalışma grubunu belirlemek için amaçlı örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme

tekniği kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmaya 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Mesleki

Eğitim Merkezi dokuzuncu sınıfa devam eden toplamda 52 öğrenci dahil edilmiş, çeşitli

nedenlerden dolayı; devamsızlık ve nakiller gibi nedenlerden dolayı uygulama 24 deney,

24 kontrol grubu olmak üzere 48 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırmada veri toplama

aracı olarak “Genel Bilgi Formu”, “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (ĠBDÖ)”

ve Eğitimde Drama Temelli Etkili İletişim Programı kullanılmıştır. Ön testin uygulanmasından sonra, hazırlanan eğitim programı deney grubuna 12 hafta süreyle, haftada iki defa, toplam 24 oturum araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Deney grubuna eğitim programı uygulanırken kontrol grubundaki öğrencilere de günlük öğretim

programları öğretmenleri tarafından yürütülmüştür.

ĠBDÖ on iki haftalık eğitim programının sonunda; son test olarak deney ve kontrol

grubuna uygulanmıştır. Son test uygulamasından üç hafta sonra, verilen eğitimin kalıcı

olup olmadığını tespit etmek için deney grubunda yer alan 24 öğrenciye ĠBDÖ araştırmacı

tarafından tekrar uygulanmıştır. Genel Bilgi Formu ve ĠBDÖ elde edilen veriler, bilgisayar

ortamına aktarılmış uygun veri analiz programı olan SPSS 23 kullanılarak analiz edilmiştir.

Toplanan veriler sonucunda; ön ve son testlerden elde edilen verilerin normal dağılım

gösterdiği, kalıcılık testinin ise normal dağılım göstermediği görülmüştür. Bu nedenle

deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin ön ve son test toplam puanlarına göre farklı olup

olmadığının analizinde parametrik testlerden Tekrarlı (Paired) Örneklem t-Testi, ön ve son

test toplam puanlarının kontrol ve deney gruplarına göre farklı olup olmadığının analizinde

ise bağımsız örneklemler t testi uygulanmıştır. Deney grubunun son test ve kalıcılık

puanları arasında farklılık durumunun analizinde parametrik olmayan istatistiksel

tekniklerden Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda,

Eğitimde Drama Temelli Etkili İletişim Programının öğrencilerin iletişim becerilerinin

gelişmesinde olumlu etki ettiği ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır. Araştırma

sonucuna yönelik olarak eğitimciler tarafından özellikle iletişim becerileri yönünden

desteğe ihtiyaç duyan, her öğretim kademesindeki öğrencilere, eğitimde drama yönteminin

kullanıldığı iletişim becerilerinin geliştirilmesine ilişkin eğitim programları hazırlanabilir

ve uygulanabilir. Araştırma sonucuna yönelik olarak eğitimciler tarafından özellikle

iletişim becerileri yönünden desteğe ihtiyaç duyan, her öğretim kademesindeki

öğrencilere, eğitimde drama yönteminin kullanıldığı iletişim becerilerinin geliştirilmesine

ilişkin eğitim programları hazırlanabilir ve uygulanabilir.

Anahtar Kelimeler : İletişim, İletişim becerileri, Drama, Eğitimde drama, Mesleki eğitim