Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SIDIKA BAŞBUĞA
Danışman: Esra Ömeroğlu
Özet:
Bu araştırmanın temel amacı mesleki eğitim merkezi dokuzuncu sınıf öğrencilerine
uygulanan eğitimde drama temelli etkili iletişim eğitiminin iletişim becerilerine etkisinin
incelenmesidir. Araştırma; ön test-son test kontrol gruplu deneysel desenle yapılmıştır.
Çalışma grubunu belirlemek için amaçlı örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme
tekniği kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmaya 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Mesleki
Eğitim Merkezi dokuzuncu sınıfa devam eden toplamda 52 öğrenci dahil edilmiş, çeşitli
nedenlerden dolayı; devamsızlık ve nakiller gibi nedenlerden dolayı uygulama 24 deney,
24 kontrol grubu olmak üzere 48 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak “Genel Bilgi Formu”, “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (ĠBDÖ)”
ve Eğitimde Drama Temelli Etkili İletişim Programı kullanılmıştır. Ön testin uygulanmasından sonra, hazırlanan eğitim programı deney grubuna 12 hafta süreyle, haftada iki defa, toplam 24 oturum araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Deney grubuna eğitim programı uygulanırken kontrol grubundaki öğrencilere de günlük öğretim
programları öğretmenleri tarafından yürütülmüştür.
ĠBDÖ on iki haftalık eğitim programının sonunda; son test olarak deney ve kontrol
grubuna uygulanmıştır. Son test uygulamasından üç hafta sonra, verilen eğitimin kalıcı
olup olmadığını tespit etmek için deney grubunda yer alan 24 öğrenciye ĠBDÖ araştırmacı
tarafından tekrar uygulanmıştır. Genel Bilgi Formu ve ĠBDÖ elde edilen veriler, bilgisayar
ortamına aktarılmış uygun veri analiz programı olan SPSS 23 kullanılarak analiz edilmiştir.
Toplanan veriler sonucunda; ön ve son testlerden elde edilen verilerin normal dağılım
gösterdiği, kalıcılık testinin ise normal dağılım göstermediği görülmüştür. Bu nedenle
deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin ön ve son test toplam puanlarına göre farklı olup
olmadığının analizinde parametrik testlerden Tekrarlı (Paired) Örneklem t-Testi, ön ve son
test toplam puanlarının kontrol ve deney gruplarına göre farklı olup olmadığının analizinde
ise bağımsız örneklemler t testi uygulanmıştır. Deney grubunun son test ve kalıcılık
puanları arasında farklılık durumunun analizinde parametrik olmayan istatistiksel
tekniklerden Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda,
Eğitimde Drama Temelli Etkili İletişim Programının öğrencilerin iletişim becerilerinin
gelişmesinde olumlu etki ettiği ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır. Araştırma
sonucuna yönelik olarak eğitimciler tarafından özellikle iletişim becerileri yönünden
desteğe ihtiyaç duyan, her öğretim kademesindeki öğrencilere, eğitimde drama yönteminin
kullanıldığı iletişim becerilerinin geliştirilmesine ilişkin eğitim programları hazırlanabilir
ve uygulanabilir. Araştırma sonucuna yönelik olarak eğitimciler tarafından özellikle
iletişim becerileri yönünden desteğe ihtiyaç duyan, her öğretim kademesindeki
öğrencilere, eğitimde drama yönteminin kullanıldığı iletişim becerilerinin geliştirilmesine
ilişkin eğitim programları hazırlanabilir ve uygulanabilir.
Anahtar Kelimeler : İletişim, İletişim becerileri, Drama, Eğitimde drama, Mesleki eğitim