Üstün Zekâlı ve Özel Yetenekli Öğrencilerin Sanat Eğitimine Yönelik Bir Farklılaştırma Yaklaşımı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FİLİZ KANSU ÇELİK

Danışman: Osman Çaydere

Özet:

Bu araştırmanın amacı Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim görmekte olan üstün zekâlı ve

özel yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitimine yönelik bir farklılaştırma yaklaşımı

geliştirmektir. Geliştirilmiş olan farklılaştırma yaklaşımı, öğrencilerin yaratıcılıklarının

üzerindeki etkisi incelenerek değerlendirilmiştir.Çalışmanın, üstün zekâlı öğrencilerin

görsel sanatlar dersindeki potansiyellerini en iyi derecede kullanabilmelerine imkan

sağladığı düşünülmektedir. Araştırma, öğrencilerin farklı ve yaratıcı düşünme becerilerini

geliştirerek, üstün yetenekli/ zekâlı öğrencilerin yaratıcılıkları üzerindeki etkisi açısından

önemlidir. Ayrıca araştırma, geliştirilmiş farklılaştırma yaklaşımının dünyada uygulanan

bir model çerçevesinde işlenen derslerle de karşılaştırılarak etkililiğinin ortaya koyulmuş

olması bakımından önem arzetmektedir. Çalışmanın üstün zekâlı/yetenekli bireylerin

görsel sanatlar eğitimine yönelik geliştirilen farklılaştırma yaklaşımı kapsamında sınırlı

çalışmalardan biri olması açısından alan yazına katkı sağlayacağı ve elde edilecek bulgular

itibarıyla da önem taşıdığı düşünülmektedir.Çalışmada nicel araştırma deseni

kullanılmıştır. Nicel araştırma desen kapsamında tek gruplu ön test - son test yöntemi

uygulanmıştır. Bu sebeple geliştirilen farklılaştırma yönteminin etkililiğini tespit etmeye

yönelik olarak Torrance yaratıcılık testi uygulanmış, sonuçları tablolaştırılmış,

yorumlanmış ve bu yolla derinlemesine bilgi elde edilmiştir. Araştırma dahilinde yapılmış

çalışmanın evrenini Türkiye sınırları içerisinde görsel sanatlar alanında tanı almış üstün

zekâlı ve özel yetenekli bireyler, örneklemini ise; İstanbul’da yer alan bir bilim ve sanat

merkezinde öğrenim gören özel yetenekli 45 birey oluşturmuştur. Araştırmada amaçlı

örnekleme uygulanmıştır. Söz konusu araştırma kapsamında üstün zekâlı ve özel yetenekli

öğrencilerin görsel sanatlar eğitimine yönelik bir farklılaştırma yaklaşımı geliştirilmiştir.

Farklılaştırma yaklaşımı geliştirme açısından Milli Eğitim Bakanlığının bilim ve sanat

merkezleri için hazırladığı Bilsem Etkinlik Kitabındaki görsel sanatlar dersi bünyesinde

işlenebilecek ‘Göç ve Mültecilik’ konusu seçilip, mevcut konunun içerik, süreç, ürün ve öğrenme çevresi açısından bir takım farklılaştırmaları yapılmıştır. Söz konusu kılavuz

kitap, özel yetenekli öğrenciler için özel bir öğretim yöntemine göre hazırlanmamıştır ve

içerdiği kazanımlar açısından milli eğitim bakanlığının örgün eğitime dahil olan

ortaokullarındaki görsel sanatlar dersi müfredatıyla aynı kazanımları taşımaktadır. İçerik

açısından mevcut konu dahilinde Yetenekler Sınırsızdır Modelinin (Carol Schlichter)

kazanımlarına da yer verilmiştir. Süreç boyunca öğretmenlerin kullanacağı stratejiler,

temel beceriler, araştırma becerilerine ve ürünlere yer verilmiştir. Farklılaştırma

yaklaşımının geliştirilmesinde üstün zekâlı ve özel yetenekli öğrenciler için tasarlanmış ve

dünya çapında uygulamada olan Yetenekler Sınırsız Modeli’nden faydalanılmıştır. Yapılan

araştırma kapsamında geliştirilmiş farklılaştırma yaklaşımına yönelik tasarlanan dersler,

Milli Eğitim Bakanlığı’ nın ders müfredatını içeren etkinlik kitabı ve öğretmenlerin Görsel

Sanatlar dersinde kullandıkları yöntem ile karşılaştırılmış ve sonuçları yorumlanmıştır.

Öğrencilerin Görsel Sanatlar dersi başarı puanlarında ve yaratıcılık puanlarında anlamlı

artış olduğu gözlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Özel yetenekli, Üstün Zekâlı, Sanat Eğitimi, Yaratıcılık, Yetenekler Sınırsız Modeli, Torrance Yaratıcılık Testi, Özel Yetenekleri Geliştirici Program.