Sınıf ve müzik öğretmenlerinin 2018-2019 öğretim yılında kullanılan ilkokul I. kademe müzik ders kitaplarından faydalanma durumları ve öneriler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF EBEPERİ

Danışman: Murat Karabulut

Özet:

Bu araştırma ile sınıf ve müzik öğretmenlerinin 2018-2019 öğretim yılında kullanılan ilkokul 1. kademe müzik ders kitaplarından faydalanma durumları ve karşılaştıkları problemlere öneriler sunmak amacıyla betimsel bir çalışmadır. Daha önce yapılmış olan araştırmalarda öğretmenlerin müzik derslerinde sıkıntı yaşadıkları alanlar olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle bu araştırma üç boyutta ele alınmıştır. “Şarkılar ve Türküler”, “Kulaktan şarkı ve türkü öğretimi” ve “Etkinlikler” araştırmanın boyutlarını oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmış ve öğretmenlere 31 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Ankette yer alan sorular 1:hiç katılmıyorum, 2:az katılıyorum, 3:kısmen katılıyorum, 4:büyük ölçüde katılıyorum, 5:tamamen katılıyorum olacak şekilde 5’li likert tipi seçeneklerden oluşmaktadır. Çalışmada yer alan analizler İBM SPSS Statistics 21 paket program kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın örneklemini; Ankara ili; Çankaya ilçesinden dört devlet okulu iki özel okul toplamda altı okul ve bu okullardan ankete katılan yirmi bir sınıf öğretmeni dört müzik öğretmeni olmak üzere toplam yirmi beş öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin ders kitaplarında, notası verilmiş olan şarkıları ve türküleri sınıf öğretmenleri tarafından doğru bir şekilde söylemede sıkıntı yaşadıkları görülmektedir. Bu bağlamda etkin ve etkili bir müzik dersi gerçekleştirebilmeleri için en temelde şarkıları ve türküleri bilmeleri gerekmektedir. Şarkı ve türküleri daha kolay öğrenebilmeleri ve öğretebilmeleri için birer kaydının öğretmenlere ulaştırılması bir gerekliliktir. Ayrıca öğretmenlerin, müzik dersi özel öğretim yöntemlerini ders içinde etkili bir şekilde kullanamadıkları ve bunun yanı sıra müzik eğitimi ile ilgili bilgi birikimine sahip olmadıklarını düşündükleri anket sonuçlarında görülmektedir. Eksik

görülen bu alanlarla ilgili hizmet içi eğitimlere istekli oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : İlköğretim Müzik Dersi, Öğretim Programı, Müzik Dersi Kitabı