BEDEN EGİTİMİ ÖGRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ VE SINIF YÖNETİMİ DAVRANISLARI


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hüseyin ÜNLÜ

Danışman: LATİF AYDOS

Özet:

Bu arastırmada, beden egitimi ögretmenlerinin yeterlik algıları ve sınıf yönetimi davranısları, cinsiyet, mesleki kıdem, spor bransı, hizmet içi egitim alma durumları, çalıstıkları okul düzeyi, çalıstırdıkları okul takımlarında derece alma durumu ve düzenli olarak spor yapma degiskenleri açısından karsılastırmalı olarak incelenmistir. Karsılastırmalı İiskisel Tarama Modelinde gerçeklesen arastırmaya 2007- 2008 egitim-ögretim yılında; Kırsehir, Aksaray, Konya, Kayseri ve Yozgat illerinde görev yapan 280 beden egitimi ögretmeni katılmıs, 262 beden egitimi ögretmeninin cevapları degerlendirmeye alınmıstır. Arastırmanın verileri, Beden Egitimi Ögretmenleri Yeterlik Ölçegi ve Beden Egitimi Ögretmenleri Sınıf Yönetimi Davranısları Ölçegi ile toplanmıstır. Arastırma verilerinin analizinde, Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, Agırlıklı Ortalama, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve t. Testi tekniklerinden yararlanılmıstır. Arastırmada, beden egitimi ögretmenlerinin tüm yeterlik alanlarında kendilerini yeterli düzeyde algıladıkları görülmüstür. Beden egitimi ögretmenlerinin cinsiyet, hizmet içi egitim alma, okul takımlarının derece alması ve düzenli olarak spor yapma durumlarına göre yeterlik algıları arasında anlamlı farklılıklar bulunmustur. Bunun yanında beden egitimi ögretmenlerinin spor bransı ve çalıstıkları okul düzeyi ile yeterlik algıları arasında anlamlı bir farklılıga rastlanmazken, beden egitimi ögretmenlerinin mesleki kıdemleri ile yeterlik algıları arasında anlamlı bir iliski bulunmustur. Arastırmanın beden egitimi ögretmenlerinin sınıf yönetimi davranıslarına iliskin boyutunda, beden egitimi ögretmenlerinin sınıf yönetimi davranıslarının olumlu düzeyde oldugu görülmüstür. Arastırmada, beden egitimi ögretmenlerinin cinsiyet degiskeni açısından sınıf yönetimi davranıslarında anlamlı bir farklılıga rastlanırken, beden egitimi ögretmenlerinin spor bransı, hizmet içi egitim alma, çalıstıkları okul düzeyi, okul takımlarının derece alması ve düzenli olarak spor yapma durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıstır. Ayrıca beden egitimi ögretmenlerinin mesleki kıdem ve sınıf yönetimi davranısları arasında da anlamlı bir iliskiye rastlanmamıstır. Arastırmada bir diger boyut olan; beden egitimi ögretmenlerinin yeterlik algıları ile sınıf yönetimi davranısları arasında ise anlamlı iliskiler bulunmustur. Buna göre; ögretmenlik yeterligini yüksek düzeyde algılayan beden egitimi ögretmenlerinin olumlu sınıf yönetimi davranısları sergiledikleri görülmüstür.