Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kamile UZUN AKKAYA
Danışman: BÜLENT ELBASAN
Özet:Bu çalışma serebral palsili (SP) çocuklarda nörogelişimsel tedaviye (NGT) ek olarak uygulanan elektrik stimülasyonu ve kinezyoteyp uygulamalarının oturma dengeleri üzerine etkilerini araştırmak amacı ile planlandı. Çalışmaya 5-12 yaş arasında SP tanısı almış kaba motor fonksiyon sınıflama sistemi (KMFSS) 3-4-5 seviyelerinde 45 çocuk dahil edildi. Çalışmaya dahil edilen çocuklar 3 gruba ayrıldı, bu gruplar NGT uygulanan grup, NGT+nöromusküler elektrik stimülasyonu (NMES) uygulanan grup ve NGT+NMES+kinezyoteyp uygulanan gruptur. NGT ye ek olarak paravertebral kaslara NMES 2. grupta uygulandı. 3. gruba ise NGT ye ek olarak paravertebral kaslara NMES ve kinezyoteyp uygulamaları birlikte yapıldı. Uygulamalar 6 hafta boyunca devam etti. Değerlendirmeler tedavi öncesi ve tedavi sonrasında yapıldı. Çocuklar, gövde abdominal ve sırt ekstansör kasları için manuel kas testi, kısalık testleri, KMFSS, kaba motor fonksiyon ölçümü (KMFÖ), oturmada postüral kontrol ölçümü (OPKÖ), modifiye fonksiyonel uzanma testi, WeeFIM ve serebral palsi yaşam kalite anketi (CP QOL) ile değerlendirildi. Abdominal ve sırt ekstansör kas kuvveti değerlerinde 2. ve 3. gruplarda istatistiksel olarak anlamlı fark görüldü. Özellikle 3. grupta artış daha fazlaydı. KMFÖ, OPKÖ ve CP QOL değerlerinde genel olarak üç grupta da anlamlı farklar görüldü. 3. gruptaki artış daha fazlaydı. Modifiye fonksiyonel uzanma testi, OPKÖ nün oturma seviyesi bölümü ve WeeFIM değerlerinde ise sadece 3. grupta anlamlı fark görüldü. Sonuç olarak SP li çocuklarda, NGT ye ek olarak uygulanan NMES ve kinezyoteyp uygulamaları gövde kontrolünü ve fonksiyonelliği artırmakta, postural kontrol ve günlük yaşam aktivitelerindeki bağımsızlıkları olumlu yönde etkilemektedir. Böylece SP li çocukların ve ailelerinin yaşam kaliteleri pozitif yönde etkilenmektedir. Ayrıca NGT ye ek olarak uygulanan tüm bu yöntemler SP li çocuklarda daha etkin olmakta ve çocukların fizyoterapi ve rehabilitasyon programlarında dikkate alınmalıdır.