ARAŞTIRMACI İNGİLİZCE ÖĞRETMENİ ADAYLARI: İNANÇ, TUTUM VE UYGULAMALAR


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞAFAK MÜJDECİ

Danışman: Kemal Sinan Özmen

Özet:

Bu çalışmada, Türkiye’de bir İngilizce Öğretmenliği Programı’ndaki öğretmenlik uygulaması dersinin parçası olarak Araştırmacı Öğretmen Adayı Modülü (STRM) adlı bir modül geliştirilmiş ve bu modül kapsamında ararştırmacı öğretmen olarak gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla öğretmen adaylarına küçük çaplı araştırma projeleri yapmaları konusunda destek sağlanmıştır. Çalışmanın amaçlarından biri öğretmen adaylarının araştırmayı nasıl kavramsallaştırdığını anlamaktır. Diğer bir amaç ise, öğretmen adaylarının araştırmaya yönelik tutumlarının uygulama süresince nasıl geliştiğini anlamaktır. Son olarak da, araştırmaya katılan öğretmen adaylarının modül hakkındaki görüşleri incelenmektedir. Araştırmaya on altı öğretmen adayı katılmıştır Veri toplama aracı olarak Borg'un (2009) “İngiliz Dili Öğretmenlerinin Araştırmaya İlişkin Görüşleri” anketinin ilk iki bölümü, anketle ilgili görüşmeler, ön ve son görüşmeler ve yansıtıcı günlükler kullanılmıştır. Sonuçlar, çalışmaya katılan öğretmen adaylarının araştırmaya ilişkin kavramsallaştırılmasının modülün entegrasyonu sırasında değiştiğini göstermektedir. Ayrıca, çalışma boyunca öğretmen adaylarının öğretmen araştırmasına yönelik olumlu tutumlarının da geliştiği bulunmuştur. Bulgular, İngilizce dil öğretim programları için önemli sonuçlar vermektedir. Staj uygulamasının bir parçası olarak entegre edilen modülü tamamlayan öğrencilerin modüle ilişkin geribildirimleri oldukça pozitiftir. Her ne kadar bazı öğretmen adayları araştırma projelerine başlamadan önce bir dereceye kadar endişeli olduklarını ifade etseler de, uygulama boyunca ve uygulama sonunda olumlu yorumlar yapmışlardır. Katılımcıların çoğu, modülün özellikle yeni fikirleri denemek için sınıftaki güvenlerini etkilediğini ve genellikle öğrencilerin 

öğrenmeleri hakkında kendilerine daha fazla iç görü kazandırdığını söylemektedir. Bulgular, İngilizce öğretmenliği programları için önemli sonuçlar vermektedir.

Anahtar