11. sınıf Coğrafya dersinde 4MAT öğretim sisteminin kullanılmasının öğrenci başarı düzeyine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: TEMEL RİZA KOFOĞLU

Danışman: SERVET KARABAĞ

Özet:

Bu araştırmada, ortaöğretim 11. sınıf Coğrafya dersinde beyin baskınlığı ve öğrenme stillerine dayalı 4MAT öğretim sisteminin kullanılmasının, öğrencilerin akademik başarılarına olan etkilerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma araştırma modellerinden ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen modeline göre düzenleniş olup; bu çalışma 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Trabzon ilindeki Ali Yeşilyurt Çok Programlı Lisesi, Of Anadolu Lisesi, Çaykara Çok Programlı Lisesi ve Çaykara Anadolu Lisesinde gerçekleştirilmiştir. Uygulamadan önce okullardaki ilgili idareci, öğretmen ve öğrenciler çalışma hakkında bilgilendirilmiş; uygulama öncesi ve sonrasında öğrenme stili ölçeği yanında geliştirilen akademik başarı testi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada, kontrol grubunda geleneksel öğretim, deney grubunda ise yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı kapsamında 4MAT öğretim sistemi destekli yöntem ve tekniklerin kullanımıyla desteklenen bir öğretim gerçekleştirilmiştir. 11. Sınıf Coğrafya dersi Mekânsal Bir Sentez Türkiye öğrenme alanına ait Türkiye'nin Madenleri ve Enerji Kaynakları konusu deney grubuna beş hafta boyunca 4MAT öğretim sistemine yönelik yöntem ve tekniklerle; kontrol grubuna ise üç hafta boyunca geleneksel öğretim yöntem ve tekniklerle düzenlenmiş bir eğitim ortamında öğretilmiştir. Türkiye'nin Madenleri ve Enerji Kaynakları konusuna ait başarı testi verilerinin çözümlenmesinde; ön test-son test puan ortalamaları hesaplanmış, gruplar arası karşılaştırmalarda t-testinden yararlanılmıştır. Öğrenme stili ölçeğinden alınan ön test- son test verilerinin çözümlenmesinde ise frekans, yüzde ve yüzde değişim değerlendirmeleri yapılmıştır. Elde edilen bulgular; ortaöğretim 11. sınıf Coğrafya dersinde 4MAT öğretim sistemine dayanan yöntem ve tekniklerin uygulandığı deney grubunda bulunan öğrencilerin akademik başarıları ile düz anlatım ve soru-cevap yöntemlerinin uygulandığı kontrol grubunda bulunan öğrencilerin akademik başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılığın olduğunu ortaya koymuştur. Sonuç olarak deneysel işlem sonrasında gruplara yönelik coğrafya öğretiminde öğrenci merkezli 4MAT öğretim sisteminin öğretmen merkezli öğretim yöntemlerine göre (düz anlatım, soru-cevap) daha etkili olduğu görülmüştür. Aynı zamanda 4MAT öğretim sistemine dayalı öğrenme yaklaşımı ve geleneksel öğretim süreci sonrasında, öğrencilerin öğrenme stillerinin değişebileceği de belirlenmiştir. Bu şekilde öğretmenler beyin baskınlığı ve öğretim sitillerine dayalı 4MAT öğretim sistemini kullanarak öğrenci başarılarını arttırabilecekleri gibi öğrenme stillerinin alt boyutlarında da değişim oluşturabilirler.