İLKÖĞRETİM FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN ÇOKLU ZEKÂ KURAMININ UYGULANMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYÇİN ÜNAL

Danışman: MEHMET FATİH TAŞAR

Özet:

Bu çalışmanın amacı ilköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin çoklu zekâ kuramına dayalı öğretim yaklaşımlarına yönelik görüşlerini saptamaktır. Araştırmanın örneklemini, çeşitli ilköğretim okullarında görev yapan 279 fen ve teknoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Fen ve Teknoloji Öğretiminde Çoklu Zekâ (FTÖÇZ) anketi geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Aracın geçerliği için uzman görüşlerine başvurulmuştur. Güvenirlik Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ile hesaplanmıştır ve pilot çalışma sonucu 0,927 olarak bulunmuştur. Ölçüm aracı üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde ankete katılanlarla ilgili kişisel bilgiler, ikinci bölümde ise çoklu zekâ kuramı hakkındaki öğretmen görüşleri ile ilgili 44 adet önerme yer almaktadır. Ayrıca anketin sonunda öğretmenlerin görüş ve önerilerini yazılı olarak belirttikleri bir bölüme de yer verilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulguları sonucunda elde edilen öğretmen görüşleri şu şekilde özetlenebilir: i) fen ve teknoloji öğretiminde çoklu zekâ kuramına dayalı yaklaşımı kullanmak eğitim açısından yararlı olacaktır, ii) çoklu zekâ kuramına dayalı yaklaşımı uygulayabilmek için öğretmenlerin teorik bilgiden ziyade uygulamaya yönelik eğitimlere ihtiyaçları vardır, iii) çoklu zekâ kuramına dayalı yaklaşımın uygulanması için okul altyapısı, ders saatleri, araç gereçler yeterli olmalıdır, müfredat yoğunluğu azaltılmalıdır, iv) veliler çoklu zekâ kuramı ile ilgili bilgilendirilmelidir.