Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Metin TAN
Danışman: Filiz Fatma Çolakoğlu
Özet:
Bu çalışmada düzenli spor yapan ve yapmayan ortaokul öğrencilerin sosyal duygusal
öğrenme becerileri ile temel demokratik değer düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koyarak
çeşitli değişkenler açısından derinlemesine incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın
örneklemini Gaziantep ilinde 7 ve 8. sınıfa devam eden 379’u (%50,53) kadın, 371’i
(%49,46) erkek olmak üzere toplam 750 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada
öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek için oluşturulan 16 madde, sosyal duygusal
öğrenme becerilerini belirlemek amacı ile 20 madde, temel demokratik değer düzeylerini
belirlemek için 34 madde sorulmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde Kruskal-Wallis H
testi ve gurup içi anlamlılığı tespit etmek için Mann-Whitney U testi uygulanmıştır.
Öğrencilerin cinsiyetlerine göre dağılımları incelendiğinde, spor yapan öğrencilerin %43,7
kadın %56,3 erkek öğrenci iken spor yapmayan öğrencilerin %57,3 kadın %42,7 erkek
öğrencidir. Araştırma sonucunda spor yapan-yapmayan kadın ve erkek öğrencilerin sosyal
duygusal öğrenme becerileri ve temel demokratik değer düzeyleri incelendiğinde spor
yapanlar lehine istatiksel olarak anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır(p<0.05). Spor yapanyapmayan
öğrencilerin sınıf düzeylerine göre sosyal duygusal öğrenme becerileri ve temel
demokratik değer düzeyleri incelendiğinde istatiksel olarak spor yapanlar lehine anlamlı
farklılıklar ortaya çıkmıştır (p<0.05). Bu araştırma ile spor yapan öğrencilerin işbirliği
içerisinde sürekli etkileşimde olduklarından genel tutumları olumlu etkilenirken sosyal
duygusal öğrenme ölçeği alt boyutları olan görev tanımlama, akran ilişkileri, özdüzenleme
ve temel demokratik değer ölçeği alt boyutu olan işbirliği, özgüven, farklılıklara saygı, adil
olma düzeylerini artırdığını ve sosyal duygusal öğrenme ile temel demoratik değerleri
arasında pozitif ilişkinin olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Okul Sporları, Sosyal Duygusal Öğrenme, Temel demokratik değerler