OKUL SPORLARINA KATILAN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL DUYGUSAL ÖĞRENMELERİ İLE TEMEL DEMOKRATİK DEĞER DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Metin TAN

Danışman: Filiz Fatma Çolakoğlu

Özet:

Bu çalışmada düzenli spor yapan ve yapmayan ortaokul öğrencilerin sosyal duygusal

öğrenme becerileri ile temel demokratik değer düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koyarak

çeşitli değişkenler açısından derinlemesine incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın

örneklemini Gaziantep ilinde 7 ve 8. sınıfa devam eden 379’u (%50,53) kadın, 371’i

(%49,46) erkek olmak üzere toplam 750 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada

öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek için oluşturulan 16 madde, sosyal duygusal

öğrenme becerilerini belirlemek amacı ile 20 madde, temel demokratik değer düzeylerini

belirlemek için 34 madde sorulmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde Kruskal-Wallis H

testi ve gurup içi anlamlılığı tespit etmek için Mann-Whitney U testi uygulanmıştır.

Öğrencilerin cinsiyetlerine göre dağılımları incelendiğinde, spor yapan öğrencilerin %43,7

kadın %56,3 erkek öğrenci iken spor yapmayan öğrencilerin %57,3 kadın %42,7 erkek

öğrencidir. Araştırma sonucunda spor yapan-yapmayan kadın ve erkek öğrencilerin sosyal

duygusal öğrenme becerileri ve temel demokratik değer düzeyleri incelendiğinde spor

yapanlar lehine istatiksel olarak anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır(p<0.05). Spor yapanyapmayan

öğrencilerin sınıf düzeylerine göre sosyal duygusal öğrenme becerileri ve temel

demokratik değer düzeyleri incelendiğinde istatiksel olarak spor yapanlar lehine anlamlı

farklılıklar ortaya çıkmıştır (p<0.05). Bu araştırma ile spor yapan öğrencilerin işbirliği

içerisinde sürekli etkileşimde olduklarından genel tutumları olumlu etkilenirken sosyal

duygusal öğrenme ölçeği alt boyutları olan görev tanımlama, akran ilişkileri, özdüzenleme

ve temel demokratik değer ölçeği alt boyutu olan işbirliği, özgüven, farklılıklara saygı, adil

olma düzeylerini artırdığını ve sosyal duygusal öğrenme ile temel demoratik değerleri

arasında pozitif ilişkinin olduğu sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Okul Sporları, Sosyal Duygusal Öğrenme, Temel demokratik değerler