Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Öğrenci: MEHMET AKALIN
Danışman: YÜCEL GELİŞLİ
Özet:Bu araştırmanın amacı, Talim ve Terbiye Kurulu'nun (TTK) 1990 1999 yıllarını kapsayan dönemde aldığı kararların nicel ve nitel incelemesini yapmaktır. Türk Milli Eğitim Sistemi'nin; öğretim programlarını, ders kitaplarını ve bütün eğitim öğretim araçlarını belirleyen, yönlendiren ve Türk Toplumu'nun ihtiyaçları doğrultusunda gelecek kuşakların yetişmesi ve eğitilmesi için hedef ve kararları tespit eden, Talim ve Terbiye Kurulu'nun, 1990 1999 yılları arasında aldığı kararları; belgesel tarama tekniği ile ele alıp incelenmiş, elde edilen veriler bir sistem içinde bütünleştirilerek, genel bir değerlendirme yapılmıştır. Ayrıca bu amaç bağlantısında incelenen, Talim ve Terbiye Kurulu kararlarının eğitim uygulamalarına yansımaları da incelenmiştir. Bu araştırma, Talim ve Terbiye Kurulu'nun 1990 1999 yılları arasında almış olduğu; Yönetmelik, Eğitim Programları, Ders Dağıtım Çizelgeleri, Ders Kitapları ve Şura kararlarıyla sınırlı tutulmuştur. Bu araştırmanın evrenini, Talim ve Terbiye Kurulu'nun 1926 yılından günümüze kadar almış olduğu tüm kararlar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 1990 1999 yılları arasında alınan kararlar oluşturmaktadır. TTK'nın, 1990 1999 yılları arasında aldığı kararların büyük çoğunluğunu; ders kitapları ve eğitim programları oluşturmaktadır. 1990 1999 yılları arasında alınan kararların %53'ü Ders Kitapları, %29'u Eğitim Programları, %8'i Ders Dağıtım Çizelgesi, %6'sı Yönetmelik, %4'ü Çeşitli Konular ve %0'ı ise Eğitim Şuralarıyla ilgili düzenlemelerden oluşmaktadır. Talim ve Terbiye Kurulu'nun 10 yıllık dönemde aldığı kararlar incelendiğinde; belirli özür guruplarında yer alan öğrencilerin eğitimine ve sosyal uyumuna kolaylık sağlayan programların düzenlenmesi, mesleki ve teknik eğitime yönelik programlar ve yatırımlar yapılması, ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde geleceğe yönelik programların düzenlemesi ile ilgili kararların alındığı görülmektedir. Sekiz yıllık temel eğitimin kabul edilmesi, Türk Eğitim Tarihi açısından önemli olduğundan araştırma içerisinde yer almıştır. Ayrıca bu zaman diliminde dört eğitim şurası gerçekleştirilmiş olup, dönemin eğitim sorunlarıyla ilgili tavsiye niteliğinde kararlar alınmıştır.