Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, -, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GAMZE KARANİS
Danışman: Aytekin Albuz
Özet:
Bu araştırmanın amacı, piyano eserlerini dört el çalışmalarına uyarlamak için örnek bir yöntem geliştirmek ve aynı zamanda dört el piyano repertuvarına katkı sağlamaya dönük çalışmalara da öncülük etmektir. Araştırmada verilerin bir kısmı dört el piyano öğretimine ilişkin görüşleri alınan 6 (altı) öğretim elemanından, diğer kısmı ise üzerinde çalışılmış Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönemlerden seçilmiş birer eser olmak üzere toplam dört adet solo piyano eseri ve bu eserlerin araştırmacı tarafından yapılan dört el uyarlamalardan elde edilmiştir. İlk etapta çevrimiçi program üzerinden 6 (altı) öğretim elemanı ile solo eserlerin dört el piyano uyarlamalarına ilişkin görüşme yapılmış ve içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Daha sonra uzman görüşleri ile belirlenmiş olan solo eserler, Musescore3 adlı nota yazım programı kullanılarak, hazırlanan çalışma yöntemi ile dört el için uyarlanmıştır. Ele alınan dört eserin form ve armonik incelemeleri yine içerik analizi yöntemiyle yapılarak, çalışmanın sonunda ise likert tipi anket aracı ile uzmanların tekrar değerlendirmesi alınmıştır. Araştırmanın sonucunda uzman görüşlerine göre yapılan dört el uyarlamalarda; eserlerin form yapılarına bağlı kalındığı, armonik yapılarının ve teknik özelliklerinin korunduğu, kullanılan parmak numaralarının ve müzikal ifadelerin uygun olduğu ve piyanistik açıdan elverişli oldukları yönünde sonuçlar elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ise birlikte müzik yapmak ve müzikal anlamda bireyin gelişimine katkısı olması bakımından; düzeye uygun repertuvar eksikliği durumlarında geliştirilen dört el piyano uyarlama yönteminin kullanılması önerilmiştir.