Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TÜLAY GÜL TAŞKIN GÖKÇE
Danışman: Adalet Kandır
Özet:
Bu araştırma, Ankara örnekleminde anaokuluna ve ilkokul birinci sınıfa devam eden
‘Çocuklarda Yönetici İşlevleri Değerlendirme Ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğini yapmak üzere
yapılmıştır. Genel tarama niteliğinde olan araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim
yılında Ankara il merkezi Çankaya, Altındağ, Pursaklar, Keçiören ve Yenimahalle ilçelerindeki
Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi bağımsız anaokullarına ve ilkokula bağlı anasınıfları ve
birinci sınıflara devam eden 48-72 aylık çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise
olasılıklı tabakalama yöntemi ile seçilmiş 526 çocuğun öğretmen ve ebeveynleri oluşturmuştur.
Araştırma verilerinin toplanmasında; araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Çocuklarda Yönetici
İşlevleri Değerlendirme Ölçeği Öğretmen Formu’, ‘Çocuklarda Yönetici İşlevleri
Değerlendirme Ölçeği Ebeveyn Formu’ ‘Kişisel Bilgi Formu’ kullanılmıştır. ‘Çocuklarda
Yönetici İşlevlerin Gelişimini Değerlendirme Ölçeği’nin uygulanmasıyla elde edilen veriler
kullanılarak geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Geçerliği değerlendirmek için;
kapsam geçerliği oranları ve kapsam geçerlik indeksi hesaplanmıştır. Buna göre uygun
görülmeyen bazı maddeler çıkarılmıştır. Bazı maddeler düzeltilmiştir. Güvenirliğe ait
değerlendirmeler ise; madde toplam korelasyonları, cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ve test
tekrar test yöntemi ile yapılmıştır. ‘Çocuklarda Yönetici İşlevleri Değerlendirme Ölçeği’nde
güvenirlik için ‘Cronbach alpha’ değerleri yüksek iç tutarlılık olduğunu göstermiştir. Sonuç
olarak, ‘Çocuklarda Yönetici İşlevleri Değerlendirme Ölçeği’nin öğretmen ve ebeveyn
formlarının geçerli ve güvenilir olduğu kabul edilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Yönetici/Yürütücü İşlevler, Erken Çocukluk, Okul Öncesi Eğitim, Öğretmen,
Ebeveyn