Çocuklarda yönetici işlevleri değerlendirme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TÜLAY GÜL TAŞKIN GÖKÇE

Danışman: Adalet Kandır

Özet:

Bu araştırma, Ankara örnekleminde anaokuluna ve ilkokul birinci sınıfa devam eden

‘Çocuklarda Yönetici İşlevleri Değerlendirme Ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğini yapmak üzere

yapılmıştır. Genel tarama niteliğinde olan araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim

yılında Ankara il merkezi Çankaya, Altındağ, Pursaklar, Keçiören ve Yenimahalle ilçelerindeki

Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi bağımsız anaokullarına ve ilkokula bağlı anasınıfları ve

birinci sınıflara devam eden 48-72 aylık çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise

olasılıklı tabakalama yöntemi ile seçilmiş 526 çocuğun öğretmen ve ebeveynleri oluşturmuştur.

Araştırma verilerinin toplanmasında; araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Çocuklarda Yönetici

İşlevleri Değerlendirme Ölçeği Öğretmen Formu’, ‘Çocuklarda Yönetici İşlevleri

Değerlendirme Ölçeği Ebeveyn Formu’ ‘Kişisel Bilgi Formu’ kullanılmıştır. ‘Çocuklarda

Yönetici İşlevlerin Gelişimini Değerlendirme Ölçeği’nin uygulanmasıyla elde edilen veriler

kullanılarak geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Geçerliği değerlendirmek için;

kapsam geçerliği oranları ve kapsam geçerlik indeksi hesaplanmıştır. Buna göre uygun

görülmeyen bazı maddeler çıkarılmıştır. Bazı maddeler düzeltilmiştir. Güvenirliğe ait

değerlendirmeler ise; madde toplam korelasyonları, cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ve test

tekrar test yöntemi ile yapılmıştır. ‘Çocuklarda Yönetici İşlevleri Değerlendirme Ölçeği’nde

güvenirlik için ‘Cronbach alpha’ değerleri yüksek iç tutarlılık olduğunu göstermiştir. Sonuç

olarak, ‘Çocuklarda Yönetici İşlevleri Değerlendirme Ölçeği’nin öğretmen ve ebeveyn

formlarının geçerli ve güvenilir olduğu kabul edilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Yönetici/Yürütücü İşlevler, Erken Çocukluk, Okul Öncesi Eğitim, Öğretmen,

Ebeveyn