SAYILAR ÖĞRENME ALANI İLE İLGİLİ MATEMATİK TARİHİNDEN SEÇİLEN ETKİNLİKLERLE YAPILAN DERSLER HAKKINDA LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emine TÖZLUYURT

Danışman: AHMET ARIKAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı matematik derslerinde matematik tarihinin kullanımının matematik öğretimi ve öğreniminde ne gibi etkileri olduğunu araştırmaktır. Sayılar öğrenme alanı ile ilgili matematik tarihinden seçilen etkinliklerle yapılan dersler hakkında lise son sınıf öğrencilerinin görüşleri nelerdir? sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmanın başlangıcında konu ile ilgili kaynaklar taranmış, yapılan incelemeler sonunda araştırma projesi hazırlanmıştır. Veri toplama aracı olarak öğrenciler için bir görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme formu, sayılar öğrenme alanı ile ilgili matematik tarihinden seçilen etkinliklerle yapılan dersler hakkında öğrencilerin görüşlerini belirlemek için hazırlanmıştır. Araştırma, bir devlet lisesinin Süper Lise kısmında okuyan 8 öğrenci ile yapılmıştır. Verilerin analizinde öğrencilerin görüşleri fenomenografik yöntemle karşılaştırılmış, kategorilere ayrılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmanın son kısmında elde edilen bulgulara dayalı sonuçlar üzerinde durulmuştur. Araştırmadan, öğrencilerin hepsinin matematik derslerine matematik tarihinin katılımı konusunda düşüncelerinin olumlu olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan öğrenciler matematiğin zor olduğunu matematik tarihi kullanılarak yapılan dersleri matematik olarak görmediklerini daha eğlenceli ve kolay aynı zamanda ilginç bulduklarını ifade etmişlerdir. Onlara göre matematik daha zor ve karmaşık şeyleri içinde barındıran anlaşılması zor bir derstir. Araştırmada öğrencilerin ortak görüşü matematik tarihinin matematik derslerine katılımı matematikteki problemlerin, teoremlerin daha iyi anlaşılmasına yardımcı olacağını ve daha çok mantığını kavratabileceğini düşünmektedirler. Matematiğin bir anda bugüne gelmediği, hangi aşamalardan geçtiğini ve gelişim aşamalarını göstermesi anlamında matematik tarihinin matematik derslerine büyük anlam kattığını düşünmektedirler. Matematik tarihi dersin neresinde kullanılmalı? sorusuna öğrencilerin cevapları farklılık göstermiştir. Dersin sonunda, başında kullanılmalı diyenlerin yanı sıra. Yeri geldikçe kullanılmalı ve ikinci yol olarak gösterilmesi gerektiğini düşünen öğrenciler vardır. Araştırmanın sonunda öğrencilere Öğretmeniniz bu yaklaşımı derslerde kullanmasını ister misiniz? sorusuna cevapları evet olmuştur. Yalnız daha alt sınıflarda matematik tarihi kullanılarak başlanmasının daha yararlı olacağını düşünmektedirler. Ayrıca araştırma bulguları çerçevesinde, hem bu uygulamaya hem de bu konularda çalışma yapmak isteyen araştırmacılara ve eğitimcilere yönelik önerilerde bulunulmuştur.